Pierwsza generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla I (E10)
Ilustracja
Toyota Corolla generacja 1
Producent Toyota
Projektant Tatsuo Hasegawa
Zaprezentowany październik 1966, przed Salonem Samochodowym w Tokio
Okres produkcji 1966 – 1970
Miejsce produkcji  Japonia
 Australia
Następca Toyota Corolla II
Dane techniczne
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
4-drzwiowy sedan
5-drzwiowe kombi
Silniki 1.1 60KM; 1.1 73KM; 1.2 65KM; 1.2 78KM
Skrzynia biegów 4-biegowa
Napęd tylny
Długość 3848 mm
Szerokość 1491 mm
Wysokość 1379 mm
Rozstaw osi 2286 mm
Dane dodatkowe
Konkurencja Datsun 1000
Opel Kadett

Toyota Corolla I od samego początku produkowana była w Japonii. Jej głównym konkurentem był Datsun 1000.

 
sedan z 1966
 
Corolla Sprinter 1968
 
Corolla Wagon E10

Toyota rozpoczęła projektowanie Corolli na początku lat 60. Japońskie społeczeństwo stawało się coraz bogatsze i potrzebny był popularny model, większy od Toyoty Publica z silnikiem 0,8 l. Szefem zespołu projektantów był inżynier Tatsuo Hasegawa. Samochód otrzymał zawieszenie MacPhersona i 4-stopniową skrzynię biegów, a drążek zmiany biegów zamontowano nie przy kierownicy, lecz na podłodze. Samochód miał 2 rodzaje nadwozia: 2-drzwiowy sedan i 4-drzwiowy sedan.

Specjalnie z myślą o montażu Corolli Toyota zbudowała fabrykę w Takaoka, pierwszą, której prace kontrolował komputer. Nowa fabryka Kamigo produkowała silniki do Corolli.

W maju 1967 roku zadebiutowała wersja kombi, a miesięczna sprzedaż przekroczyła 10 tys. egzemplarzy. W 1968 roku sprzedaż wyniosła ponad 167 tys. aut i rozbudowano fabrykę w Takaoka, w rok później sprzedano 248 tys. aut. W październiku 1968 miesięczna produkcja przekroczyła 100 tys. egzemplarzy. W ten sposób powstała masowa motoryzacja w Japonii.

W 1968 roku rozpoczęła się sprzedaż Corolli w USA. Samochód został wyposażony w tarczowe hamulce i silnik 1,2 l o mocy 68 KM. Dzięki Corolli w 1969 roku Toyota było drugą najpopularniejszą marką importowaną w USA[7].

Silniki[edytuj | edytuj kod]

  • 1.1 60KM
  • 1.1 73KM
  • 1.2 65KM
  • 1.2 78KM

 

Druga generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla II (E20)
Ilustracja
Toyota Corolla generacja 2
Producent Toyota
Okres produkcji 1970 – 1978
Miejsce produkcji  Japonia
 Australia
Poprzednik Toyota Corolla I
Następca Toyota Corolla III
Dane techniczne
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
2 i 4-drzwiowy sedan
3 i 5-drzwiowe kombi
Napęd tylny
Długość 3945 mm
Szerokość 1506 mm
Wysokość 1346 mm
Rozstaw osi 2335 mm
Masa własna 770 - 850 kg
Dane dodatkowe
Konkurencja Mitsubishi Lancer
Ford Escort

Toyota Corolla II stała się drugim najlepiej sprzedającym się samochodem 1970 roku na świecie. W 1973 roku auto przeszło niewielkie zmiany stylistyczne.

 
Corolla sedan E20 (Laos)
 
1972–1974 Corolla (KE25) Deluxe coupe (Australia)

Silniki[edytuj | edytuj kod]

  • 1.2 55 KM
  • 1.2 73 KM
  • 1.2 77 KM
  • 1.4 86 KM
  • 1.4 90 KM
  • 1.6 75 KM
  • 1.6 102 KM
  • 1.6 115 KM

 

Trzecia generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla III (E30, E40, E50, E60)
Ilustracja
Toyota Corolla generacja 3
Producent Toyota
Okres produkcji 1974 – 1979
Miejsce produkcji  Japonia
 Australia
 Nowa Zelandia
Poprzednik Toyota Corolla II
Następca Toyota Corolla IV
Dane techniczne
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
2 i 4-drzwiowy sedan
3-drzwiowy liftback
3 i 5-drzwiowe kombi
Napęd tylny
Dane dodatkowe
Konkurencja Mitsubishi Lancer
Volkswagen Golf I

Toyota Corolla III była produkowany od sierpnia 1974 do sierpnia 1979 roku.

 
Sprinter E40 (Japan)
 
1978-1980 Toyota Corolla (KE55R) SE sedan

Silniki[edytuj | edytuj kod]

  • 1.2 55 KM
  • 1.4 75 KM
  • 1.6 124 KM

 

Czwarta generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla IV (E70)
Ilustracja
Toyota Corolla generacja 4
Producent Toyota
Okres produkcji 1979 – 1984
Miejsce produkcji  Japonia
 Australia
 Nowa Zelandia
Poprzednik Toyota Corolla III
Następca Toyota Corolla V
Dane techniczne
Typy nadwozia 2 i 4-drzwiowy sedan
2-drzwiowe coupé
3-drzwiowy liftback
3 i 5-drzwiowe kombi
Rozstaw osi 2400 mm
Dane dodatkowe
Konkurencja Mitsubishi Lancer
Volkswagen Golf I

W czasie produkcji Corolla IV doczekała się kilku modernizacji.

 
Corolla liftback
 
Corolla sedan po 1981 roku
 
Corolla kombi KE70 (1981-83)

Silniki[edytuj | edytuj kod]

  • 1.3 60 KM (1979-1983)
  • 1.3 65 KM (1982-1983)
  • 1.6 115 KM (1979-1983)
  • 1.6 75 KM (1982-1983)
  • 1.6 90 KM (1979-1983)
  • 1.8 D 58 KM (1983-1983)

 

Piąta generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla V (E80)
Ilustracja
Toyota Corolla generacja 5
Producent Toyota
Okres produkcji 1983 – 1987

Luty 1985 – Grudzień 1988 ( Australia)[8]

Miejsce produkcji Japonia Aichi
Stany Zjednoczone Fremont Kalifornia
Filipiny Santa Rosa
Związek Południowej Afryki Durban
Nowa Zelandia Thames
Poprzednik Toyota Corolla IV (E70)
Następca Toyota Corolla VI (E90)
Dane techniczne
Typy nadwozia 3 i 5-drzwiowy hatchback
2-drzwiowe coupé
4-drzwiowy sedan
5-drzwiowy liftback
Silniki Benzyna

1.3 L 2A R4
1.3 L 2E R4
1.5 L 3A R4
1.6 L 4A R4
Diesel
1.8 L 1C R4

Skrzynia biegów 5-biegowa manualna

3/4-biegowa automatyczna

Napęd przedni

tylny

Długość 4065 – 4255 mm
Szerokość 1654 – 1656 mm
Wysokość 1328 – 1346 mm
Rozstaw osi 2428 – 2431 mm
Masa własna od 820 kg
Dane dodatkowe
Konkurencja Mitsubishi Lancer
Volkswagen Golf II
 
Corolla GT AE86
 
Corolla liftback
 
1986-1989 Toyota Corolla (AE82) CSX sedan

Silniki[edytuj | edytuj kod]

  • 1.3 69 KM
  • 1.3 75 KM
  • 1.5 83 KM
  • 1.6 84 KM
  • 1.6 90 KM
  • 1.6 16V 112 KM
  • 1.6 16V 121 KM
  • 1.6 16V 130 KM
  • 1.6 20V 160 KM
  • 1.8 58 KM

 

Szósta generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla VI (E90)
Ilustracja
Toyota Corolla generacja 6
Producent Toyota
Okres produkcji 1987 – 1992
Miejsce produkcji Kanada Cambridge
Stany Zjednoczone Fremont Kalifornia
Japonia Aichi
Związek Południowej Afryki Durban
Filipiny Santa Rosa
Indonezja Dżakarta
Australia Melbourne
Nowa Zelandia Thames
Poprzednik Toyota Corolla V
Następca Toyota Corolla VII
Dane techniczne
Typy nadwozia 4-drzwiowy sedan
3 i 5-drzwiowy hatchback
2-drzwiowe coupé
5-drzwiowy liftback
5-drzwiowe kombi
Napęd przedni
AWD
Długość hatchback: 3995 mm
kombi: 4210 mm
sedan: 4200 mm
liftback: 4220 mm
Szerokość 1656 – 1666 mm
Wysokość 1260 – 1415 mm
hatchback: 1365 mm
Rozstaw osi 2431 mm
Masa własna od 915 kg
Liczba miejsc 5
Bagażnik hatchback: 281 l
sedan: 440 l
liftback: 385 l
kombi: 370 l
Dane dodatkowe
Konkurencja Mitsubishi Lancer
Volkswagen Golf II
 
liftback
 
kombi z większym zderzakiem,wersja USA
 
Corolla Tercel 4x4
 
Corolla GT-S Coupe
 
Corolla sedan (EU)

Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]

  • XL
  • GL
  • SE
  • SE Limited
  • Si
  • GT
  • GTI
  • DX

Silniki[edytuj | edytuj kod]

Benzynowe

  • 1.3 12V 75 KM
  • 1.6 16V 95 KM
  • 1.6 16V 105 KM
  • 1.6 16V 115 KM
  • 1.6 16V 135 KM

Diesla

  • 1.8D 67 KM

 

Siódma generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla VII (E100)
Ilustracja
Toyota Corolla generacja 7
Producent Toyota
Okres produkcji 1992 – 1997
Miejsce produkcji  KanadaCambridge Ontario
 Stany ZjednoczoneFremont Kalifornia
 Japonia
 Południowa AfrykaDurban
 FilipinySanta Rosa Laguna
 IndonezjaCikarang
 AustraliaAltona Victoria
 Nowa ZelandiaThames
 TurcjaAdapazari
Poprzednik Toyota Corolla VI
Następca Toyota Corolla VIII
Dane techniczne
Typy nadwozia 4-drzwiowy sedan
3 i 5-drzwiowy hatchback
2-drzwiowe coupé
5-drzwiowy liftback
5-drzwiowe kombi
Napęd przedni
Długość 4095 - 4295 mm
Szerokość 1684 mm
Wysokość 1374 – 1425 mm
Rozstaw osi 2464 mm
Masa własna 980 - 1180 kg
Liczba miejsc 5
Bagażnik hatchback: 281 l
sedan: 440 l
liftback: 385 l
kombi: 370 l
Dane dodatkowe
Konkurencja Mitsubishi Lancer
Volkswagen Golf III
 
E100 3d, 1.6 Si
 
Toyota E100 należąca w przeszłości do Zdzisława Beksińskiego
Toyota Corolla rear 20080318.jpg
 
Toyota Corolla rear 20071228.jpg
 
 
Corolla kombi 93-97

Silniki[edytuj | edytuj kod]

Benzynowe

  • 2A - 1.0 12V 60 KM
  • 2E - 1.3 12V 72 KM
  • 4E-FE - 1.3 16V 75 KM EcoTronic
  • 4E-FE - 1.3 16V 88 KM
  • 4E-FE - 1.3 16V 100 KM (Japonia)
  • 5E-FE - 1.5 16V 105 KM
  • 5A-FE - 1.5 16V 105 KM
  • 4A-FE - 1.6 16V 115 KM
  • 4A-GE - 1.6 20V VVT 160 KM
  • 4A-GZE - 1.6 16V 170 KM
  • 7A-FE - 1.8 118 KM

Diesla

  • 2C-III - 2.0D 72 KM
  • 3C-E - 2.2D 78 KM

 

Ósma generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla VIII (E110)
Ilustracja
Toyota Corolla generacja 8
Producent Toyota
Okres produkcji 1997 – 2002
Miejsce produkcji  KanadaCambridge
 Stany ZjednoczoneFremont
 JaponiaToyota
 Południowa AfrykaDurban
 FilipinySanta Rosa
 IndonezjaCikarang
 TurcjaAdapazarı
 BrazyliaIndaistuba
Poprzednik Toyota Corolla VII (E100)
Następca Toyota Corolla IX (E120/E130)
Dane techniczne
Typy nadwozia 3-drzwiowy hatchback
4-drzwiowy sedan
5-drzwiowy liftback
5-drzwiowe kombi
Silniki Benzyna R4
1.3L 4E-FE
1.4L 4ZZ-FE
1.6L 4A-FE 110
1.6L 3ZZ-FE 110
Diesel R4
1.9L 1-WZ
2.0L 2C-E
2.0L 1CD-FTV
Skrzynia biegów 5/6-biegowa manualna
Napęd przedni
Długość hatchback: 4100 mm
sedan: 4320 mm
liftback: 4270 mm
kombi: 4320 mm
Szerokość 1694 mm
Wysokość 1384 mm
1490 kombi
Rozstaw osi 2465 mm
Masa własna od 1050 kg
Zbiornik paliwa 50 l
Liczba miejsc 5
Test Euro NCAP 3 gwiazdek
Bagażnik hatchback: 281/960 l
sedan: 390 l
liftback: 372 l
kombi: 308/1218 l
Dane dodatkowe
Konkurencja Mitsubishi Lancer
Volkswagen Golf IV
 
Wersja kombi przed faceliftingiem
 
Wersja hatchback
 
sedan z lat 2000-01
 
Liftback po faceliftingu w 2000 roku

Początek produkcji[edytuj | edytuj kod]

Ósma generacja Toyoty Corolli weszła do sprzedaży w 1997 roku. Z oferty zniknął pięciodrzwiowy hatchback, do wyboru pozostały trzydrzwiowy hatchback, pięciodrzwiowy liftback i kombi oraz czterodrzwiowy sedan. W odniesieniu do poprzedniej generacji nowa Corolla miała zupełnie inną stylistykę nadwozia. Nowa stylistyka Corolli wielu osobom nie przypadła do gustu (przednie jak i tylne reflektory miały nawiązywać do oczu owada).

Facelift[edytuj | edytuj kod]

W listopadzie 1999 roku auto przeszło face lifting co wyeliminowało odklejające się uszczelki reflektorów z przodu, ta wersja ma gładkie klosze lamp i osobne reflektory świateł mijania i drogowych (zdjęcie po prawej). Delikatnie zmodyfikowano wnętrze. Wprowadzono wielofunkcyjny komputer pokładowy zespolony z radiem, odtwarzaczem CD lub (i) kasetowym. W najbogatszych wersjach można było zakupić w opcji nawigację która wyświetlana była na ekranie komputera pokładowego. Wprowadzono nowe, lepiej wyprofilowane fotele o innych materiałach tapicerskich. Do oferty weszły nowoczesne silniki VVT-i ze zmiennymi fazami rozrządu 1.4 97KM oraz 1.6 110KM. E11 to ostatnia corolla która posiada zaawansowane wielowahaczowe tylne zawieszenie.

Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]

  • Linea Terra
  • Linea Sol
  • G6
  • G6R (tylko przed faceliftingiem)

Dodatkowo pakiet TTE, Carlos Sainz (tylko przed faceliftingiem)

W Polsce oferowano wyłącznie wersję Linea Terra oznaczoną w zależności od wyposażenia numerem 1,2,3 lub 4

Silniki[edytuj | edytuj kod]

Benzyna

  • 4E-FE 1.3L (1331cc) 16V DOHC 86KM
  • 4ZZ-FE 1.4L (1398cc) 16V DOHC VVT-i 97KM (wersja poliftowa)
  • 4A-FE 1.6L (1587cc) 16V DOHC 110KM
  • 3ZZ-FE 1.6L (1598cc) 16V DOHC VVT-i 110KM (wersja poliftowa)
  • 7A-FE 1.8L (1762cc) 16V DOHC 110KM (wyłącznie wersja kombi z napędem 4x4 na rynek skandynawski)

Diesel

  • 1-WZ 1.9L (1868cc) 8v SOHC 69KM
  • 2C-E 2.0L (1974cc) SOHC 72KM
  • 1CD-FTV 2.0L (1995cc) 16v DOHC D-4D 90KM (wersja poliftowa)
Silnik Pojemność
skokowa
[cm³]
Typ
silnika
Kod
silnika
Liczba
cylindrów
/zaworów
Moc maksymalna
[KM] przy obr/min
Maks. moment
obrotowy [Nm]
przy obr/min
Prędkość
maksymalna
[km/h]
Przyśpieszenie
0-100 km/h
[s]
Lata
produkcji
Silniki benzynowe:
1.3 1332 R4 4E-FE 4/ 16 86/ 5400 120/ 4200 175 12,5 05/1997–02/2000
1.4 VVT-i 1398 R4 4ZZ-FE 4/ 16 97/ 6000 130/ 4800 185 11,8 02/2000–01/2002
1.6 1587 R4 4A-FE 4/ 16 110/ 6000 145/ 4800 195 10,2 05/1997–02/2000
1.6 VVT-i 1598 R4 3ZZ-FE 4/ 16 110/ 6000 150/ 3800 195 10,0 02/2000–01/2002
1.8 1762 R4 7A-FE 4/ 16 110/ 5800 150/ 2800 180 11,8 05/1997–01/2002
Silniki wysokoprężne:
1.9 D 1868 R4 DW8/ 1WZ 4/ 8 69/ 4600 125/ 2500 165 15,6 02/2000–01/2002
2.0 D 1975 R4 2C-E 4/ 8 72/ 4600 131/ 2600 165 14,4 05/1997–02/2000
2.0 D-4D 1995 R4 1CD-FTV 4/ 16 90/ 4000 215/ 2400 180 12,9 02/2000–01/2002

Wersja WRC[edytuj | edytuj kod]

 Osobny artykuł: Toyota Corolla WRC.

W oparciu o Corollę E11 i Toyotę Celicę GT-Four skonstruowano samochód WRC. Używany był on podczas Rajdowych Mistrzostw Świata 1997–1999 przez zespół Toyota Team Europe.

Dziewiąta generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla IX (E120, E130)
Ilustracja
Toyota Corolla generacja 9
Producent Toyota
Zaprezentowany 2001
Okres produkcji 2001 – 2007
Miejsce produkcji  Japonia
 Stany ZjednoczoneFremont Kalifornia
 Południowa AfrykaDurban
 AngliaBurnaston
 TurcjaAdapazari
 ChinyTianjin
 TajwanTajpej
 IndieBangalore
 MalezjaShah Alam
 PakistanKaraczi
 Bangladesz Dhaka
 FilipinySanta Rosa
 TajlandiaChachoengsao
 Wietnam
 BrazyliaIndaiatuba
 WenezuelaCumana
 IndonezjaCikarang
 KanadaCambridge Ontario
 AngliaDerby
Poprzednik Toyota Corolla VIII
Następca Toyota Corolla X
Toyota Auris
Dane techniczne
Segment C
Typy nadwozia 3 i 5-drzwiowy hatchback
4-drzwiowy sedan
5-drzwiowe kombi
Skrzynia biegów 4-biegowa automatyczna
5- i 6-biegowa manualna
Napęd przedni
Długość hatchback: 4180 mm
sedan: 4385 mm
Szerokość 1710 mm
Wysokość 1470 mm
Masa własna od 1125 kg
Zbiornik paliwa 55 l
Liczba miejsc 5
Test Euro NCAP 4 gwiazdek
Bagażnik sedan: 437 l
hatchback: 289 - 1190 l
kombi: 402-1480 l
Dane dodatkowe
Konkurencja Mitsubishi Lancer
Honda Civic
Mazda 3
Ford Focus
Citroën C4
Volkswagen Golf V
Škoda Octavia
Kia Cee’d
Opel Astra H
Peugeot 307
Renault Mégane
Nissan Almera
Fiat Stilo
Dodge Neon
 
Corolla 5d 2002-04
 
Corolla sedan 2002-04
 
Corolla kombi 2002-04

Toyota Corolla IX zadebiutowała w 2001 roku. Sprzedaż rozpoczęto od razu w czterech wersjach nadwoziowych. W przeciwieństwie do poprzedników auto powstało w europejskim centrum projektowym. W 2004 auto przeszło drobne zmiany stylistyczne. Przeprojektowano przede wszystkim zderzak, atrapę i reflektory. Na bazie Corolli IX sprzed modernizacji produkowano Toyotę Corollę Verso I, a na bazie Corolli IX po modernizacji produkowano Toyotę Corollę Verso II. Są to minivany[9].

Silniki Toyota Corolla E12/E13[edytuj | edytuj kod]

Benzynowe:

  • 1.4 16V DOHC VVT-i 97 KM
  • 1.6 16V DOHC VVT-i 110 KM (3ZZ-FE)
  • Toyota Corolla E130
     
    Toyota Corolla E130 z rynku USA
    1.8 16V DOHC VVT-i 130KM (1ZZ-FE) (wersja USA E130)
  • 1.8 16V DOHC VVT-i 135 KM
  • 1.8 16V DOHC VVT-i 164 KM (2ZZ-GE) (wersja USA E130 XRS)
  • 1.8 16V DOHC VVTL-i TS 192 KM
  • 1.8 16V DOHC VVTL-i TS COM. 225 KM

Diesla:

  • 1.4 D-4D 90 KM
  • 2.0 D-4D 90 KM
  • 2.0 D-4D 110 KM
  • 2.0 D-4D 116 KM
  • 2.0 D-4D 150 KM
Silnik Pojemność
skokowa
[cm³]
Typ
silnika
Kod
silnika
Liczba
cylindrów
/zaworów
Moc maksymalna
[KM] przy obr/min
Maks. moment
obrotowy [Nm]
przy obr/min
Prędkość
maksymalna
[km/h]
Przyśpieszenie
0-100 km/h
[s]
Lata
produkcji
Silniki benzynowe:
1.4 VVT-i 1398 R4 4ZZ-FE 4/ 16 97/ 6000 130/ 4400 185 12 11.2001–02.2007
1.6 VVT-i 1598 R4 3ZZ-FE 4/ 16 110/ 6000 150/ 4800 190 10,2 11.2001–02.2007
1.8 TS (VVTL-i) 1796 R4 2ZZ-GE 4/ 16 192/ 7800 180/ 6800 225 7,4 04.2002–07.2005
1.8 TS VVTL-i (Compressor) 1796 R4 2ZZ-GE 4/ 16 225/ 7800 230/ 3600 235 6,8 08.2005–12.2006
Silniki wysokoprężne:
1.4 D-4D 1364 R4 1ND-TV 4/ 8 90/ 3800 190/ 1800 180 13,3 07.2004–02.2007
2.0 D-4D 1995 R4 1CD-FTV 4/ 16 90/ 4000 215/ 2200 180 12,6 11.2001–06.2004
2.0 D-4D 1995 R4 1CD-FTV 4/ 16 110/ 4000 250/ 2000 189 10,9 11.2001–04.2003
2.0 D-4D 1995 R4 1CD-FTV 4/ 16 116/ 3600 280/ 2000 185 10,6 05.2003–02.2007

Wersje wyposażeniowe:

  • Base
  • Terra
  • Polaris (wersja base z dołożoną klimatyzacją w stacji dilerskiej)
  • Luna
  • Sol
  • Prestige
  • Prestige Plus
  • TSport

Wersje USA:

  • CE
  • LE
  • S
  • XRS

 

Dziesiąta generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla X (E140, E150)
Ilustracja
Toyota Corolla generacja 10
Inne nazwy Toyota Corolla Altis
Toyota Corolla Axio
Toyota Corolla Fielder
Toyota Corolla Rumion
Toyota Millenium Corolla
Producent Toyota
Zaprezentowany Helsinki Motor Show 2006
Okres produkcji 2006 - 2013
Miejsce produkcji  KanadaCambridge Ontario
 JaponiaAichi
 Południowa AfrykaDurban
 TurcjaAdapazari
 ChinyTianjin
 WietnamTajpej
 IndieBidadi
 MalezjaShah Alam
 Pakistan Karachi
 FilipinySanta Rosa Laguna
 TajlandiaChachoengsao
 WietnamVĩnh Phúc
 BrazyliaIndaiatuba
 WenezuelaCumana
 Stany ZjednoczoneFremont Kalifornia
 IndonezjaCikarang
 JaponiaSusono Shizuoka
Poprzednik Toyota Corolla IX
Następca Toyota Corolla XI
Dane techniczne
Segment C
Typy nadwozia 4-drzwiowy sedan
5-drzwiowe kombi
Silniki Benzynowe:
1,6 132 KM
Diesla:
1,4 90 KM
2,0 126 KM
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna
Napęd przedni
Długość 4540 mm
Szerokość 1760 mm
Wysokość 1470 mm
Rozstaw osi 2600 mm
Masa własna 1255-1435 kg
Zbiornik paliwa 55 l
Liczba miejsc 5
Test Euro NCAP 5 gwiazdek
Bagażnik 450 l
Dane dodatkowe
Pokrewne Toyota Auris
Konkurencja Fiat Viaggio
Honda Civic
Mazda 3
Mitsubishi Lancer
Opel Astra J
Renault Fluence
Volkswagen Jetta
 
Corolla 2007
 
Tył Corolii Fielder

Toyota Corolla X zadebiutowała w 2006 roku w Helsinkach. W 2010 roku auto przeszło facelifting. Zmieniono przednią cześć auta oraz wnętrze[10].

Silniki benzynowe[edytuj | edytuj kod]

  • Corolla europejska
Silnik Symbol Pojemność
skokowa [cm3]
Moc maksymalna
[KM] przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
liczba
zaworów
1.33 Dual VVT-i 1NR-FE 1329 101/6000 132/4000 R4 16
             
1.4 VVT-i 4ZZ-FE 1398 97 / 6000 130/4400 R4 16
1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE 1598 124/ 6000 157/ 5200 R4 16
1.6 Valvematic 1ZR-FAE 1598 132/6400 160/4400 R4 16
  • Corolla amerykańska
Silnik Symbol Pojemność
skokowa [cm3]
Moc maksymalna
[KM] przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
liczba
zaworów
1.8 Dual VVT-i 2ZR-FE 1797 132/6000 174/4400 R4 16
2.4 VVT-i 2AZ-FE 2362 158/6000 220/4400 R4 16

Silniki Diesla[edytuj | edytuj kod]

  • Corolla europejska
Silnik Symbol Pojemność
skokowa [cm3]
Moc maksymalna
[KM] przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
liczba
zaworów
1.4 D-4D 1ND-TV 1364 90/3800 205/1800-2800 R4 8
2.0 D-4D 125 1AD-FTV 1998 126/3600 310/1800-2400 R4 16

Osiągi[edytuj | edytuj kod]

Silnik Przyspieszenie
0-100 km/h [s]
Prędkość
maks. [km/h]
Średnie zużycie
paliwa [l/100km]
Emisja CO2
[g/km]
1.33 Dual VVT-i 13,1 180 5,7 133
1.6 Valvematic 10,0 200 6,4 150
1.6 Valvematic
MultiMode
12.0 200 6,1 144
1.4 D-4D 11,9 175 4,6 122
1.4 D-4D
MultiMode
14,8 175 4,8 127
2.0 D-4D 10,1 200 5,2 136

Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]

Europa

  • Terra
  • Luna
  • Sol
  • Premium
  • Prestige

USA

  • Standard
  • LE
  • XLE
  • S
  • XRS

 

Jedenasta generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla XI (E160, E170, E180)
Ilustracja
Toyota Corolla generacja 11
Inne nazwy Toyota Levin
Producent Toyota
Zaprezentowany Stambuł 2013
Okres produkcji 2013 – 2019
Miejsce produkcji Turcja Stambuł
Poprzednik Toyota Corolla X
Następca Toyota Corolla XII
Dane techniczne
Segment C
Typy nadwozia 4-drzwiowy sedan
5-drzwiowy hatchback
(Auris, tylko Australia)
Skrzynia biegów CVTmanualna 6-biegowa
Liczba miejsc 5
Test Euro NCAP 5 gwiazdek
Bagażnik 452 l
Dane dodatkowe
Pokrewne Toyota Auris
Konkurencja Mitsubishi Lancer
Honda Civic
Opel Astra J
Renault Fluence
Volkswagen Jetta
 
Toyota Corolla XI – tył
 
Toyota Corolla XI po liftingu
 
Toyota Corolla XI na rynek amerykanśki

Toyota Corolla XI występuje w dwóch wersjach stylistycznych: jednej na rynek europejski oraz drugiej na amerykański[11]. W roku 2016 przeszła gruntowny lifting, głównie zewnętrznego nadwozia.

Silniki[12][edytuj | edytuj kod]

Benzynowe:

  • 1.3 Dual VVT-i 99 KM
  • 1.6 Valvematic 132 KM

Diesla:

  • 1.4 D-4D 90 KM

Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]

  • Life
  • Active
  • Premium
  • Prestige

oraz pakiety doposażające

Dwunasta generacja[edytuj | edytuj kod]

Toyota Corolla XII
Ilustracja
Toyota Corolla XII
Inne nazwy Toyota Corolla Sport
Toyota Auris
Toyota Levin
Producent Toyota
Zaprezentowany Geneva Motor Show 2018
Okres produkcji od 2018
Miejsce produkcji Japonia Toyota
Anglia Burnaston
Turcja Bursa
Poprzednik Toyota Corolla XI (Świat)
Toyota Auris II (Europa)
Toyota Corolla iM (USA)
Toyota Prius c
Dane techniczne
Segment C
Typy nadwozia 5-drzwiowy hatchback
5-drzwiowe kombi
4-drzwiowy sedan
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna
6-biegowa automatyczna
Napęd przedni
Długość 4370 mm
sedan: 4630 mm
kombi: 4653 mm
Szerokość hatchback i kombi: 1790 mm
sedan: 1780 mm
Wysokość 1435 mm
Rozstaw osi 2640 mm
sedan i kombi: 2700 mm
Masa własna 1295-1395 kg
Zbiornik paliwa 50 - 55 l
Liczba miejsc 5
Test Euro NCAP 5 gwiazdek
Bagażnik hatchback: 361 l
sedan: 471 l
kombi: 598 l
Dane dodatkowe
Modele
bliźniacze
Suzuki Swace
Pokrewne Toyota Corolla Cross
Toyota C-HR
Konkurencja Ford Focus
Hyundai i30
Kia Ceed
Opel Astra
Renault Mégane
Volkswagen Golf
 
Jeden z pierwszych modeli, jeszcze pod nazwą Auris III
 
Toyota Corolla XII - tył
 
Toyota Corolla XII Touring Sports
 
Toyota Corolla XII Sedan – wersja europejska
 
Toyota Corolla XII Sedan – wersja amerykańska i chińska
 
Toyota Corolla XII - wnętrze

Toyota Corolla XII została zaprezentowana po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2018.

Dwunasta generacja Corolli trafiła do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych i Australii, najpierw jako hatchback, latem 2018 roku, na pół roku przed debiutem na Starym Kontynencie. Samochód pierwotnie miał być w Europie trzecią generacją modelu Auris, jednakże, na skutek zmiany polityki nazewniczej, w sierpniu europejski oddział marki poinformował, że Toyota wraca do nazywania swojego kompaktowego hatchbacka Corolla na całym świecie[13]. Oznacza to, że po 13 latach marka wraca do oferowania swojej kompaktowej rodziny w Europie pod jednolitą nazwą, a gama nadwoziowa nowej Corolli będzie największa od czasu wycofania 9. generacji z produkcji w 2006 roku.

Poza hatchbackiem, samochód trafi do sprzedaży w Europie na początku 2019 roku jednocześnie także jako kombi[14], a także sedan[15], jedyny model oferowany pod tą nazwą w Europie w latach 2006 – 2019.

Pomimo wycofania nazwy Auris w Europie, samochód i tak będzie jeszcze pod nią oferowany na Tajwanie. W Japonii z kolei samochód w wersji hatchback nosi dodatkowy przydomek Sport.

Corollę dwunastej generacji oparto na nowej platformie TNGA, samochód jest o 25 mm niższy i o 40 mm dłuższy, a nadwozie otrzymało nową, bardziej zwartą stylistykę. Auto będzie dostępne z silnikiem spalinowymi oraz w dwóch wersjach hybrydowych. W ofercie zabraknie jednostki Diesla. Samochód na rynek europejski będzie produkowany w fabryce Toyota Manufacturing UK w brytyjskim Burnaston[16].

Samochód jest standardowo wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense drugiej generacji. W 2019 roku Toyota Corolla otrzymała maksymalny wynik 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Samochód zdobył odpowiednio 95% i 84% za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów i dzieci oraz 86% w zakresie ochrony pieszych[17].

Corolla Touring Sports[edytuj | edytuj kod]

W październiku 2018 roku na salonie samochodowym w Paryżu Toyota zaprezentowała Corollę dwunastej generacji z nadwoziem kombi. Samochód będący następcą Toyoty Auris Touring Sports jest o 58 mm dłuższy do poprzednika. Auto ma również o 100 mm większy rozstaw osi, a także większą o 48 mm odległość od uśrednionej pozycji przedniego fotela do oparcia kanapy. Podobnie jak hatchbacka, Toyotę Corollę Touring Sports oparto na modułowej platformie Toyoty TNGA i przygotowano w trzech odmianach napędowych, w tym dwóch hybrydowych[18].

Corolla TREK[edytuj | edytuj kod]

Na Salonie Samochodowym w Genewie 2019 Toyota zaprezentowała specjalną wersję modelu Corolla Touring Sports - TREK. Auto ma m.in powiększony o 20 mm prześwit, dodatkowe osłony podwozia, dwukolorowe wnętrze i elementy dekoracyjne wykonane z drewna w środku[19].

Corolla Sedan[edytuj | edytuj kod]

W listopadzie Toyota zaprezentowała Corollę Sedan. Konstrukcję oparto na nowej platformie GA-C z serii TNGA, dzięki czemu auto ma niżej umieszczony środek ciężkości i 60% sztywniejsze nadwozie. Sedan ma wydłużony rozstaw osi do 2700 mm, podobnie jak odmiana kombi. Auto w tej wersji nadwoziowej będą napędzać układ hybrydowy o mocy 122 KM oraz silnik benzynowy 1,6 o mocy 132 KM[20].

Corolla Sedan oferowana będzie w trzech wersjach stylistycznych:

  • Na rynek Europy i Chin – inna stylizacja pasa przedniego i reflektorów.
  • Na rynek Ameryki Północnej – takie same lampy, jak w innych odmianach, ale większy wlot powietrza i znaczek na masce.
  • Na rynek Chin, jako tańsza alternatywa dla klasycznej Corolli Sedan, pod nazwą Levin – identyczny przód, co w innych wersjach.

Corolla GR Sport[edytuj | edytuj kod]

Na początku 2019 roku zadebiutowała usportowiona z wyglądu odmiana "GR Sport". Wersja specjalna otrzymała m.in. nowy grill w kolorze ciemnego chromu, nakładki na progi, inny bardziej sportowo wyglądający zderzak z tyłu, specjalny wzór 17 calowych felg, dostępne w wyposażeniu standardowym przednie światła LED, przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, a także lakierowany na czarny dach. We wnętrzu znajdziemy pokryte skórą sportowe fotele czy też czarno-czerwone akcenty. Równocześnie ze zmianami stylistycznymi nie poszły żadne. Początkowo wersja "GR Sport" była dostępna tylko w przypadku nadwozia hatchback i kombi[21], jednak w połowie 2020 roku do oferty dołączyła również odmiana sedan[22]

Silniki[edytuj | edytuj kod]

Silnik Symbol Pojemność

skokowa [cm3]

Moc maksymalna

[KM] przy obr/min

Maks. moment obrotowy

[Nm] przy obr/min

Układ i liczba

cylindrów

liczba

zaworów

Nadwozie
1.2T VVT-iW 8NR-FTS 1197 116/5200 185/1500 R4 16 Hatchback/Kombi
1.6 Valvematic 1ZR-FAE 1598 132/6400 160/4400 R4 16 Sedan
1.8 Hybrid 2ZR-FXE 1798 122/5200* 142/3600 R4 16 Sedan/HB/Kombi
2.0 Hybrid M20A-FXS 1998 180/6000* TBD R4 16 Hatchback/Kombi
2.0 DVVT-iE M20A-FKS 1998 170/6600 205/4400 R4 16 Hatchback(USA)
* łączna moc układu hybrydowego