Mercedes-Benz CLK I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1996 roku.
Wersja coupé otrzymała kod fabryczny C208, kabriolet A208. Pierwszy model klasy CLK i był odpowiednikiem dwudrzwiowej Klasy E (W210) - do czego nawiązuje stylistyka oraz wyposażenie. Zbudowany był jednak na płycie podłogowej mniejszej Klasy C (W202). Ma standardowe dla Mercedesa stonowane i spokojne stylizowanie nadwozie i wnętrza pojazdu, pełne elegancji i wykwintności.
Koncepcja modelu powstawała od 1993 roku i była systematycznie pokazywana na wystawach samochodowych do 1996 roku. Oficjalny model CLK miał swoją premierę w styczniu 1997 roku na Detroit Auto Show. Premiera europejska miała swoje miejsce dwa miesiące później na Geneva Automobile Salon. Zdradzały design nowych modeli drugiej połowy lat 90 – pierwszy raz pokazano nową interpetację przodu samochodu w wykonaniu Mercedesa, czyli cztery eliptyczne reflektory z wyraźnymi „skrzydłami” wzdłuż błotników i smukłą atrapę chłodnicy. Ten charakterystyczny element, którymi były reflektory wprowadzono we wzornictwo klasy E (W210) oraz CLK na szeroką skalę, co spowodowało pozytywne reakcje publiczności na targach w Genewie.
CLK przejęło po pokrewnych modelach linię Sport i Elegance, gdzie Sport natomiast podkreślał dynamikę modelu, a Elegance wyróżniał się chromowanymi listwami wokół szyb i na klamkach oraz 5-ramiennymi obręczami ze stopów lekkich. Każda z wersji posiadała bogate wyposażenie standardowe: ABS z systemem BAS, ASR, czujnik temperatury zewnętrznej, obciągnięta skórą dźwignia zmiany biegów i kierownica, centralny zamek ze zdalnym otwieraniem klapy bagażnika, szyby z filtrem UV i system Assyst adaptacyjnie dostosowywał okres wymiany oleju, wprowadzony równolegle do innych klas Mercedesa. Nowy system ułatwiający wsiadanie na tylny rząd siedzeń, przesuwał fotele automatycznie do przodu. Tylna kanapa w standardzie była składana w układzie 33:66 zwiększając objętość kufra. Konstrukcja została zaprojektowana by zapewnić możliwie największe zabezpieczenia klatki pasażerów w zakresie bezpieczeństwa biernego oraz aktywnego – cztery poduszki powietrzne oraz napinacze pirotechniczne w standardzie.
Nowością okazał się silnik CLK320 o pojemności 3,2-litra i mocy 224 KM, który równolegle został wprowadzony do klasy E.
Model cabrio stał się najlepiej sprzedawanym modelem cabrio w historii Mercedesa, tylko w USA w latach 1999-2003 sprzedano 41520 sztuk, a w pozostałych krajach świata 115000 sztuk aut z niemieckiej fabryki w Bremie.
Wersje wyposażenia[edytuj | edytuj kod]
Model CLK występował w trzech liniach wyposażenia Sport, Elegance i Avantgarde:
Sport – była to standardowa linia wyposażenia w akcencie dekoracyjnym imitującym włóknowęglowe, jednakże możliwości dopasażenia były na równi z Elegance. Elementami charakterystycznymi wersji Sport były: białe tarcze zegarów, emblematy Sport na listwie i dźwigni zmiany biegów, tapicerka jedno- lub dwu-kolorowa Mescalero i elementy dekoracyjne imitujące włóknowęgłowe, bardzo lekkie felgi aluminiowe.
Elegance - ta linia była o 600 € droższa od bazowego modelu i była wyposażona dodatkowo w światła oświetlające podłoże po otwarciu drzwi, 5-ramienne felgi aluminiowe, tapicerka jedno-kolorowa Neptun, elementy dekoracyjne z drewna orzechowego oraz listwy i klamki zewnętrzne wykończone w chromie oraz emblematy "Elegance" na listwach i dźwigni zmiany biegów.
Avantgarde - linia dostępna po liftingu, która zastąpiła standardową wersję Sport. Różniła się elementami dekoracyjnymi, które były teraz wykonane z drewna klonu, niebieskimi szybami z filtrem UV i listwami w kolorze nadwozia.
Facelifting[edytuj | edytuj kod]
W 1999 roku model CLK przeszedł face-lifting, w ramach którego pojawiły się: nowa kierownica z obsługą zegarów (Assyst, komputer pokładowy) i radia (nawigacji); nowe zegary zawierające komputer pokładowy oraz system Assyst; kierunkowskazy w lusterkach zamiast w błotnikach; nowy przedni zderzak, listwy progowe oraz zmieniony styl malowania tylnego zderzaka; nowa linia stylistyczna Avantgarde zamiast Sport; nowe lakiery, wzory tapicerek i wzory obręczy.
W 2000 roku wprowadzono zmiany mechaniczne: nowe silniki M111 EVO spełniające normę Euro 4 i nowe manualne skrzynie biegów, 6-biegowe produkcji Getrag.