Pierwsza generacja[edytuj | edytuj kod]

Volkswagen Touareg I
Ilustracja
Volkswagen Touareg I przed lifitngiem
Producent Volkswagen
Zaprezentowany Paris Motor Show 2002
Okres produkcji 2002 – 2010
Miejsce produkcji Słowacja Bratysława
Poprzednik brak
Następca Volkswagen Touareg II
Dane techniczne
Segment SUV segmentu E
Typy nadwozia 5-drzwiowy SUV
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna
6-biegowa automatyczna
Napęd 4XMotion
Długość 4754 mm
Szerokość 1928 mm
W12, V10: 1977 mm
Wysokość 1726 mm
Rozstaw osi 2855 mm
Masa własna 2214 - 2602 kg
Zbiornik paliwa 100 l
Liczba miejsc 5
Test Euro NCAP 5 gwiazdek
Bagażnik 555 - 1570 l[1]
W12, V10: 500 - 1525 l
Ładowność od 565 kg
Dane dodatkowe
Modele
bliźniacze
Porsche Cayenne
Pokrewne Audi Q7
Volkswagen Phaeton
Konkurencja Acura MDX
Jeep Grand Cherokee
Land Rover Discovery
Mazda CX-9
Saab 9-7X
 
Volkswagen Touareg I - tył
 
Volkswagen Touareg I po liftingu

Volkswagen Touareg I został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku[2].

Nazwa Touareg wywodzi się od nazwy ludu berberyjskiego - Tuaregowie, który zamieszkuje obszary Sahary[3].

Samochód zbudowany został we współpracy z należącą do Volkswagen AG marką Porsche, która produkuje bliźniaczy model Cayenne[4] na wspólnej płycie podłogowej PL71. Pojazd zbudowano na samonośnym nadwoziu wyposażonym w niezależne zawieszenie wielowahaczowe, oparte na solidnych ramach pomocniczych. Standardowo pojazd wyposażony został w napęd na cztery koła (4Motion)[2] realizowany przez skrzynię rozdzielczo-redukcyjną z mechanizmem różnicowym sterowanym płytkową blokadą, która dawała możliwość zablokowania go na stałe[1].

W 2006 roku auto przeszło face lifting. Zmieniony został m.in. pas przedni pojazdu w którym zastosowane zostały m.in. nowe reflektory z charakterystyczną łezką, zderzaki oraz tylne lampy[4]. Przy okazji liftingu, do gamy jednostek napędowych pojazdu wprowadzono benzynowy silnik V8 o pojemności 4.2 l i mocy 350 KM[5].

W tym samym roku 40 mil od Londynu odbyła się akcja nazwana Touareg holuje Boeinga 747. Auto wyposażone w silnik V10 TDI przez 150 m holowało 155-tonowy samolot odrzutowy. W samochodzie zwiększono masę auta do 7030 kg[6].

11 października 2007 roku podczas targów motoryzacyjnych w Sydney zaprezentowana została sportowa wersja pojazdu - R50, wyposażona w 5 l silnik wysokoprężny TDI w układzie V10 o mocy 350 KM. Auto wyróżnia się specjalnym pakietem stylistycznym oraz 21-calowymi alufelgami[7].

Wyposażenie[edytuj | edytuj kod]

  • Exclusive
  • Individual - edycja limitowana produkowana na specjalne zamówienie. Auto wyróżnia się dwukolorową skórzaną tapicerką ze specjalnymi szwami, a także licznymi dodatkami wybieranymi na specjalnie zamówienie. Charakteryzuje się napisem umieszczonym na listwach progowych, na których umieścić można własny napis[8].
  • King Kong Edition - edycja limitowana wyprodukowana z okazji premiery filmu King Kong. Wyróżnia się czarnym lakierem ze srebrnymi nakładkami na zderzakach oraz obwódką atrapy chłodnicy, chromowanymi listwami i lusterkami zewnętrznymi, 19-calowymi alufelgami oraz systemem DVD z 7-calowym ekranem oraz czujnikami parkowania[8].
  • North Sails - edycja limitowana wyposażona w m.in. liczne chromowane dodatki (m.in. alufelgi, końcówki układu wydechowego) oraz specjalnie przygotowany biały lakier[9].
  • R50 - edycja limitowana występująca z silnikiem V10 TDI o mocy 350 KM.
  • R-Line - edycja limitowana, która występowała wyłącznie z silnikiem V6 TDI (nigdy z 2.5 TDI) wzbogacona o sportowy pakiet stylistyczny, kubełkowe fotele pokryte skórą Nappa oraz 20-calowe alufelgi[8].
  • W12 - edycja limitowana wyposażona w silnik W12 pochodzący z modelu Phaeton. Auto występowało w dwóch wariantach: Sport oraz Executive. Wyprodukowano około 500 egzemplarzy pojazdu[8].

Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. system ABS i ESPBASEDSASR i MSRHAC oraz HDC, 6 poduszek powietrznychelektryczne sterowanie szybelektryczne sterowanie lusterek, wielofunkcyjną, podgrzewaną i skórzaną kierownicę, elektrycznie sterowane fotele, komputer pokładowy, tempomat, czujniki deszczu, podgrzewane dysze spryskiwaczy, system audio Delta z 9-głośnikami oraz dwustrefową klimatyzację automatyczną[3].

Opcjonalnie pojazd wyposażyć można było m.in. w zawieszenie pneumatyczne[1], system nawigacji satelitarnej oraz drewniane wstawki deski rozdzielczej[10], a także chromowane dodatki, 19 lub 20-calowe alufelgi, skórzaną tapicerkę, aktywny tempomatsystem monitorowania martwego pola oraz czterostrefową klimatyzację automatyczną[11]system monitorowania ciśnienia w oponachreflektory biksenonowe, elektrycznie sterowane fotele z funkcją pamięci i czujniki zmierzchu oraz 11-głośnikowy system audio Sound[3].

Silniki[edytuj | edytuj kod]

 
Wersja Silnik: Układ zasilania: Średnica × skok tłoka: St. sprężania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max: Śr. zużycie paliwa
Silniki benzynowe:
V6 3.2[12] V6 3,2 l (3189 cm³), DOHC wtrysk EFi 84,00 mm × 95,90 mm 11,3:1 219 KM (161 kW) przy 5800 obr./min 305 N•m przy 3200 obr./min 9,9 s 201 km/h 13,8 l / 100 km
V6 3.2 V6 3,2 l (3189 cm³), DOHC wtrysk EFi 84,00 mm × 95,90 mm bd:1 241 KM (177 kW) przy 6200 obr./min 310 N•m przy 3200 obr./min 9,8 s 206 km/h 13,5 l / 100 km
V6 3.6 FSI[13] V6 3,6 l (3598 cm³), DOHC wtrysk FSI 89,00 mm × 96,40 mm 12,0:1 280 KM (206 kW) przy 6200 obr./min 360 N•m przy 2500 obr./min 8,6 s 218 km/h 13,6 l / 100 km
V8 4.2[14] V8 4,2 l (4172 cm³), DOHC wtrysk EFi 84,50 mm × 93,00 mm 11,0:1 309 KM (227 kW) przy 6200 obr./min 410 N•m przy 3000 obr./min 8,1 s 218 km/h 14,8 l / 100 km
V8 4.2 FSI[15] V8 4,2 l (4163 cm³), DOHC wtrysk FSI 84,50 mm × 92,80 mm 12,5:1 350 KM (257 kW) przy 6800 obr./min 440 N•m przy 3500 obr./min 7,5 s 234 km/h 13,8 l / 100 km
W12 6.0[16] W12 6,0 l (5998 cm³), DOHC wtrysk EFi 84,00 mm × 90,20 mm 10,7:1 450 KM (331 kW) przy 6000 obr./min 600 N•m przy 3300 obr./min 5,8 s 250 km/h 15,9 l / 100 km
Silniki wysokoprężne:
R5 2.5 TDI[17] R5 2,5 l (2461 cm³), SOHCturbo Pompowtryskiwacz 81,00 mm × 95,50 mm 19,5:1 174 KM (128 kW) przy 3500 obr./min 400 N•m przy 2000 obr./min 11,5 s 188 km/h 10,1 l / 100 km
V6 3.0 TDI[18] V6 3,0 l (2967 cm³), DOHCturbo Common rail 83,00 mm × 91,40 mm 17,0:1 225 KM (165,5 kW) przy 4000 obr./min 500 N•m przy 1750 obr./min 8,9 s 205 km/h 10,4 l / 100 km
V6 3.0 TDI V6 3,0 l (2967 cm³), DOHCturbo Common rail 83,00 mm × 91,40 mm b/d 240 KM (176 kW) przy 4000 obr./min 550 N•m przy 2000 obr./min 8,3 s 209 km/h 9,9 l / 100 km
V10 5.0 TDI[19] V10 5,0 l (4921 cm³), SOHCturbo Pompowtryskiwacz 81,00 mm × 95,50 mm 18,0:1 313 KM (230 kW) przy 3750 obr./min 750 N•m przy 2000 obr./min 7,4 s 231 km/h 12,6 l / 100 km
V10 5.0 R50[20] V10 5,0 l (4921 cm³), SOHCturbo Pompowtryskiwacz 81,00 mm × 95,50 mm 18,5:1 350 KM (257 kW) przy 3500 obr./min 850 N•m przy 2000 obr./min 6,7 s 235 km/h 12,6 l / 100 km

 

Druga generacja[edytuj | edytuj kod]

Volkswagen Touareg II
Ilustracja
Volkswagen Touareg II przed liftingiem
Producent Volkswagen
Zaprezentowany Geneva Motor Show 2010
Okres produkcji 2010 – 2018
Miejsce produkcji Słowacja Bratysława
Poprzednik Volkswagen Touareg I
Następca Volkswagen Touareg III
Dane techniczne
Segment SUV segmentu E
Typy nadwozia 5-drzwiowy SUV
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
Napęd 4Motion
Długość 4796 mm
Szerokość 1941 mm
Wysokość 1709 mm
Hybrid: 1732 mm
Rozstaw osi 2893 mm
Masa własna 2174 kg
Zbiornik paliwa 85 l
100 l
Liczba miejsc 5
Bagażnik 697 - 1642 l
Ładowność 724 kg
Dane dodatkowe
Pokrewne Audi Q7
Porsche Cayenne
Konkurencja Jeep Grand Cherokee
Land Rover Discovery
Mazda CX-9
 
Volkswagen Touareg II - tył
 
Volkswagen Touareg II po liftingu

Volkswagen Touareg II został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany 10 lutego 2010 roku w Monachium.

Samochód został zbudowany na bazie wspólnej płyty podłogowej dzielonej z modelem Porsche Cayenne II. W stosunku do pierwszej generacji pojazdu, auto jest jego nowocześniejszą wersją. Zmieniony został m.in. pas przedni pojazdu, gdzie zastosowane zostały nowe reflektory, zderzak, atrapa chłodnicy oraz pokrywa silnika. W tylnej części pojazdu zmieniona została pokrywa bagażnika oraz lampy. Auto jest dłuższe i niższe od swojego poprzednika oraz ma większy rozstaw osi[21].

W połowie 2014 roku auto przeszło face lifting. Zmieniony został m.in. pas przedni pojazdu, w którym umieszczone zostały powiększone klosze reflektorów, przemodelowana atrapa chłodnicy oraz wloty powietrza umieszczone w dolnej części zderzaka. Do standardowego wyposażenia pojazdu dodano reflektory biksenonowe, które opcjonalnie doposażyć można w system Dynamic Light Assist, który na bazie odczytów z kamery steruje przysłonami świateł, tak aby nie oślepić innych użytkowników dróg jednocześnie oferując jak największy zasięg świateł w danej chwili[22].

Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]

  • Touareg
  • Business Line
  • Perfectline R-Style
  • Edition X

Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. skórzaną kierownicę, dwustrefową klimatyzację automatyczną, czujniki deszczu, 17-calowe alufelgi oraz system Start&Stop.

W zależności od wybranej wersji silnikowej oraz wyposażeniowej, pojazd doposażony może być także m.in. w chromowane dodatki nadwozia, drewniane wykończenie wnętrza, elektrycznie sterowane fotele z regulacją w 12-kierunkach oraz ogrzewaniem, czterostrefową klimatyzację automatyczną, elektrycznie otwierana i zamykaną pokrywę bagażnika, system bezkluczykowy oraz 18-calowe alufelgi, a także zawieszenie pneumatyczne, reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów i światłami do jazdy dziennej wykonanymi w technologii LED oraz system nawigacji satelitarnej i odbiornik TV[23] oraz panoramiczny dach.

Silniki[edytuj | edytuj kod]

Benzynowe:

  • V6 3.6 FSI 206 kW (280 KM)

Wysokoprężne:

  • V6 3.0 TDI 176 kW (248 KM) (do 2014 roku)
  • V6 3.0 TDI 258 KM
  • V8 4.2 TDI 250 kW (340 KM)

Hybrydowy:

 

Trzecia generacja[edytuj | edytuj kod]

Volkswagen Touareg III
Ilustracja
Volkswagen Touareg III
Producent Volkswagen
Zaprezentowany Marzec 2018
Okres produkcji od 2018
Miejsce produkcji Słowacja Bratysława
Poprzednik Volkswagen Touareg II
Dane techniczne
Segment SUV segmentu E
Typy nadwozia 5-drzwiowy SUV
Napęd przedni
AWD
Długość 4878 mm
Szerokość 1984 mm
Wysokość 1717 mm
Rozstaw osi 2904 mm
Masa własna 2020-2310 kg
Liczba miejsc 5
Test Euro NCAP 5 gwiazdek
Dane dodatkowe
Pokrewne Audi Q7
Bentley Bentayga
Lamborghini Urus
Porsche Cayenne
Konkurencja Jeep Grand Cherokee
Land Rover Discovery
 
Volkswagen Touareg III - tył

Volkswagen Touareg III oficjalnie zadebiutował pod koniec marca 2018 roku na salonie samochodowym w Szanghaju, w Polsce samochód pojawił się w drugiej połowie 2018 roku.

Całkowicie nowy Touareg został zbudowany na płycie podłogowej MLB wspólnej m.in z Porsche Cayenne III czy Audi Q8. Pod względem rozmiarów Touareg III jest nieco dłuższy i szerszy od II generacji modelu oraz nieco niższy. Istotną nowością jest fakt, że 48 proc. konstrukcji samochodu wykonane jest z aluminium. Touareg III generacji to pierwszy model Volkswagena, w którym wykorzystano ten materiał na tak szeroką skalę.[24]

Volkswagen w III generacji Touarega zastosował wiele zaawansowanych rozwiązań dostępnych wcześniej jedynie w samochodach marek premium - skrętną tylną oś, system Night Vision, czy aktywną stabilizację przechyłów (znaną z Audi SQ7). Znaczącą nowością jest również rozbudowany system multimedialny Discover Premium z 15-calowym ekranem dotykowym.

To pierwszy Touareg, który nie jest oferowany w USA - tam rolę flagowego SUV-a przejął model Atlas.