Pierwsza generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
Volkswagen Touareg I przed lifitngiem |
||
Producent | Volkswagen | |
Zaprezentowany | Paris Motor Show 2002 | |
Okres produkcji | 2002 – 2010 | |
Miejsce produkcji | Bratysława | |
Poprzednik | brak | |
Następca | Volkswagen Touareg II | |
Dane techniczne | ||
Segment | SUV segmentu E | |
Typy nadwozia | 5-drzwiowy SUV | |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna 6-biegowa automatyczna |
|
Napęd | 4XMotion | |
Długość | 4754 mm | |
Szerokość | 1928 mm W12, V10: 1977 mm |
|
Wysokość | 1726 mm | |
Rozstaw osi | 2855 mm | |
Masa własna | 2214 - 2602 kg | |
Zbiornik paliwa | 100 l | |
Liczba miejsc | 5 | |
Test Euro NCAP | ||
Bagażnik | 555 - 1570 l[1] W12, V10: 500 - 1525 l |
|
Ładowność | od 565 kg | |
Dane dodatkowe | ||
Modele bliźniacze |
Porsche Cayenne | |
Pokrewne | Audi Q7 Volkswagen Phaeton |
|
Konkurencja | Acura MDX Jeep Grand Cherokee Land Rover Discovery Mazda CX-9 Saab 9-7X |
Volkswagen Touareg I został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku[2].
Nazwa Touareg wywodzi się od nazwy ludu berberyjskiego - Tuaregowie, który zamieszkuje obszary Sahary[3].
Samochód zbudowany został we współpracy z należącą do Volkswagen AG marką Porsche, która produkuje bliźniaczy model Cayenne[4] na wspólnej płycie podłogowej PL71. Pojazd zbudowano na samonośnym nadwoziu wyposażonym w niezależne zawieszenie wielowahaczowe, oparte na solidnych ramach pomocniczych. Standardowo pojazd wyposażony został w napęd na cztery koła (4Motion)[2] realizowany przez skrzynię rozdzielczo-redukcyjną z mechanizmem różnicowym sterowanym płytkową blokadą, która dawała możliwość zablokowania go na stałe[1].
W 2006 roku auto przeszło face lifting. Zmieniony został m.in. pas przedni pojazdu w którym zastosowane zostały m.in. nowe reflektory z charakterystyczną łezką, zderzaki oraz tylne lampy[4]. Przy okazji liftingu, do gamy jednostek napędowych pojazdu wprowadzono benzynowy silnik V8 o pojemności 4.2 l i mocy 350 KM[5].
W tym samym roku 40 mil od Londynu odbyła się akcja nazwana Touareg holuje Boeinga 747. Auto wyposażone w silnik V10 TDI przez 150 m holowało 155-tonowy samolot odrzutowy. W samochodzie zwiększono masę auta do 7030 kg[6].
11 października 2007 roku podczas targów motoryzacyjnych w Sydney zaprezentowana została sportowa wersja pojazdu - R50, wyposażona w 5 l silnik wysokoprężny TDI w układzie V10 o mocy 350 KM. Auto wyróżnia się specjalnym pakietem stylistycznym oraz 21-calowymi alufelgami[7].
Wyposażenie[edytuj | edytuj kod]
- Exclusive
- Individual - edycja limitowana produkowana na specjalne zamówienie. Auto wyróżnia się dwukolorową skórzaną tapicerką ze specjalnymi szwami, a także licznymi dodatkami wybieranymi na specjalnie zamówienie. Charakteryzuje się napisem umieszczonym na listwach progowych, na których umieścić można własny napis[8].
- King Kong Edition - edycja limitowana wyprodukowana z okazji premiery filmu King Kong. Wyróżnia się czarnym lakierem ze srebrnymi nakładkami na zderzakach oraz obwódką atrapy chłodnicy, chromowanymi listwami i lusterkami zewnętrznymi, 19-calowymi alufelgami oraz systemem DVD z 7-calowym ekranem oraz czujnikami parkowania[8].
- North Sails - edycja limitowana wyposażona w m.in. liczne chromowane dodatki (m.in. alufelgi, końcówki układu wydechowego) oraz specjalnie przygotowany biały lakier[9].
- R50 - edycja limitowana występująca z silnikiem V10 TDI o mocy 350 KM.
- R-Line - edycja limitowana, która występowała wyłącznie z silnikiem V6 TDI (nigdy z 2.5 TDI) wzbogacona o sportowy pakiet stylistyczny, kubełkowe fotele pokryte skórą Nappa oraz 20-calowe alufelgi[8].
- W12 - edycja limitowana wyposażona w silnik W12 pochodzący z modelu Phaeton. Auto występowało w dwóch wariantach: Sport oraz Executive. Wyprodukowano około 500 egzemplarzy pojazdu[8].
Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. system ABS i ESP, BAS, EDS, ASR i MSR, HAC oraz HDC, 6 poduszek powietrznych, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, wielofunkcyjną, podgrzewaną i skórzaną kierownicę, elektrycznie sterowane fotele, komputer pokładowy, tempomat, czujniki deszczu, podgrzewane dysze spryskiwaczy, system audio Delta z 9-głośnikami oraz dwustrefową klimatyzację automatyczną[3].
Opcjonalnie pojazd wyposażyć można było m.in. w zawieszenie pneumatyczne[1], system nawigacji satelitarnej oraz drewniane wstawki deski rozdzielczej[10], a także chromowane dodatki, 19 lub 20-calowe alufelgi, skórzaną tapicerkę, aktywny tempomat, system monitorowania martwego pola oraz czterostrefową klimatyzację automatyczną[11], system monitorowania ciśnienia w oponach, reflektory biksenonowe, elektrycznie sterowane fotele z funkcją pamięci i czujniki zmierzchu oraz 11-głośnikowy system audio Sound[3].
Silniki[edytuj | edytuj kod]
Wersja | Silnik: | Układ zasilania: | Średnica × skok tłoka: | St. sprężania: | Moc maksymalna: | Maks. moment obrotowy | 0-100 km/h: | V-max: | Śr. zużycie paliwa |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Silniki benzynowe: | |||||||||
V6 3.2[12] | V6 3,2 l (3189 cm³), DOHC | wtrysk EFi | 84,00 mm × 95,90 mm | 11,3:1 | 219 KM (161 kW) przy 5800 obr./min | 305 N•m przy 3200 obr./min | 9,9 s | 201 km/h | 13,8 l / 100 km |
V6 3.2 | V6 3,2 l (3189 cm³), DOHC | wtrysk EFi | 84,00 mm × 95,90 mm | bd:1 | 241 KM (177 kW) przy 6200 obr./min | 310 N•m przy 3200 obr./min | 9,8 s | 206 km/h | 13,5 l / 100 km |
V6 3.6 FSI[13] | V6 3,6 l (3598 cm³), DOHC | wtrysk FSI | 89,00 mm × 96,40 mm | 12,0:1 | 280 KM (206 kW) przy 6200 obr./min | 360 N•m przy 2500 obr./min | 8,6 s | 218 km/h | 13,6 l / 100 km |
V8 4.2[14] | V8 4,2 l (4172 cm³), DOHC | wtrysk EFi | 84,50 mm × 93,00 mm | 11,0:1 | 309 KM (227 kW) przy 6200 obr./min | 410 N•m przy 3000 obr./min | 8,1 s | 218 km/h | 14,8 l / 100 km |
V8 4.2 FSI[15] | V8 4,2 l (4163 cm³), DOHC | wtrysk FSI | 84,50 mm × 92,80 mm | 12,5:1 | 350 KM (257 kW) przy 6800 obr./min | 440 N•m przy 3500 obr./min | 7,5 s | 234 km/h | 13,8 l / 100 km |
W12 6.0[16] | W12 6,0 l (5998 cm³), DOHC | wtrysk EFi | 84,00 mm × 90,20 mm | 10,7:1 | 450 KM (331 kW) przy 6000 obr./min | 600 N•m przy 3300 obr./min | 5,8 s | 250 km/h | 15,9 l / 100 km |
Silniki wysokoprężne: | |||||||||
R5 2.5 TDI[17] | R5 2,5 l (2461 cm³), SOHC, turbo | Pompowtryskiwacz | 81,00 mm × 95,50 mm | 19,5:1 | 174 KM (128 kW) przy 3500 obr./min | 400 N•m przy 2000 obr./min | 11,5 s | 188 km/h | 10,1 l / 100 km |
V6 3.0 TDI[18] | V6 3,0 l (2967 cm³), DOHC, turbo | Common rail | 83,00 mm × 91,40 mm | 17,0:1 | 225 KM (165,5 kW) przy 4000 obr./min | 500 N•m przy 1750 obr./min | 8,9 s | 205 km/h | 10,4 l / 100 km |
V6 3.0 TDI | V6 3,0 l (2967 cm³), DOHC, turbo | Common rail | 83,00 mm × 91,40 mm | b/d | 240 KM (176 kW) przy 4000 obr./min | 550 N•m przy 2000 obr./min | 8,3 s | 209 km/h | 9,9 l / 100 km |
V10 5.0 TDI[19] | V10 5,0 l (4921 cm³), SOHC, turbo | Pompowtryskiwacz | 81,00 mm × 95,50 mm | 18,0:1 | 313 KM (230 kW) przy 3750 obr./min | 750 N•m przy 2000 obr./min | 7,4 s | 231 km/h | 12,6 l / 100 km |
V10 5.0 R50[20] | V10 5,0 l (4921 cm³), SOHC, turbo | Pompowtryskiwacz | 81,00 mm × 95,50 mm | 18,5:1 | 350 KM (257 kW) przy 3500 obr./min | 850 N•m przy 2000 obr./min | 6,7 s | 235 km/h | 12,6 l / 100 km |
Druga generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
Volkswagen Touareg II przed liftingiem |
||
Producent | Volkswagen | |
Zaprezentowany | Geneva Motor Show 2010 | |
Okres produkcji | 2010 – 2018 | |
Miejsce produkcji | Bratysława | |
Poprzednik | Volkswagen Touareg I | |
Następca | Volkswagen Touareg III | |
Dane techniczne | ||
Segment | SUV segmentu E | |
Typy nadwozia | 5-drzwiowy SUV | |
Skrzynia biegów | 8-biegowa automatyczna | |
Napęd | 4Motion | |
Długość | 4796 mm | |
Szerokość | 1941 mm | |
Wysokość | 1709 mm Hybrid: 1732 mm |
|
Rozstaw osi | 2893 mm | |
Masa własna | 2174 kg | |
Zbiornik paliwa | 85 l 100 l |
|
Liczba miejsc | 5 | |
Bagażnik | 697 - 1642 l | |
Ładowność | 724 kg | |
Dane dodatkowe | ||
Pokrewne | Audi Q7 Porsche Cayenne |
|
Konkurencja | Jeep Grand Cherokee Land Rover Discovery Mazda CX-9 |
Volkswagen Touareg II został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany 10 lutego 2010 roku w Monachium.
Samochód został zbudowany na bazie wspólnej płyty podłogowej dzielonej z modelem Porsche Cayenne II. W stosunku do pierwszej generacji pojazdu, auto jest jego nowocześniejszą wersją. Zmieniony został m.in. pas przedni pojazdu, gdzie zastosowane zostały nowe reflektory, zderzak, atrapa chłodnicy oraz pokrywa silnika. W tylnej części pojazdu zmieniona została pokrywa bagażnika oraz lampy. Auto jest dłuższe i niższe od swojego poprzednika oraz ma większy rozstaw osi[21].
W połowie 2014 roku auto przeszło face lifting. Zmieniony został m.in. pas przedni pojazdu, w którym umieszczone zostały powiększone klosze reflektorów, przemodelowana atrapa chłodnicy oraz wloty powietrza umieszczone w dolnej części zderzaka. Do standardowego wyposażenia pojazdu dodano reflektory biksenonowe, które opcjonalnie doposażyć można w system Dynamic Light Assist, który na bazie odczytów z kamery steruje przysłonami świateł, tak aby nie oślepić innych użytkowników dróg jednocześnie oferując jak największy zasięg świateł w danej chwili[22].
Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]
- Touareg
- Business Line
- Perfectline R-Style
- Edition X
Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. skórzaną kierownicę, dwustrefową klimatyzację automatyczną, czujniki deszczu, 17-calowe alufelgi oraz system Start&Stop.
W zależności od wybranej wersji silnikowej oraz wyposażeniowej, pojazd doposażony może być także m.in. w chromowane dodatki nadwozia, drewniane wykończenie wnętrza, elektrycznie sterowane fotele z regulacją w 12-kierunkach oraz ogrzewaniem, czterostrefową klimatyzację automatyczną, elektrycznie otwierana i zamykaną pokrywę bagażnika, system bezkluczykowy oraz 18-calowe alufelgi, a także zawieszenie pneumatyczne, reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów i światłami do jazdy dziennej wykonanymi w technologii LED oraz system nawigacji satelitarnej i odbiornik TV[23] oraz panoramiczny dach.
Silniki[edytuj | edytuj kod]
Benzynowe:
Wysokoprężne:
Hybrydowy:
- V6 3.0 TSI 245 kW (333 KM) + 35 kW (47 KM) (silnik elektryczny)
Trzecia generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
Volkswagen Touareg III |
||
Producent | Volkswagen | |
Zaprezentowany | Marzec 2018 | |
Okres produkcji | od 2018 | |
Miejsce produkcji | Bratysława | |
Poprzednik | Volkswagen Touareg II | |
Dane techniczne | ||
Segment | SUV segmentu E | |
Typy nadwozia | 5-drzwiowy SUV | |
Napęd | przedni AWD |
|
Długość | 4878 mm | |
Szerokość | 1984 mm | |
Wysokość | 1717 mm | |
Rozstaw osi | 2904 mm | |
Masa własna | 2020-2310 kg | |
Liczba miejsc | 5 | |
Test Euro NCAP | ||
Dane dodatkowe | ||
Pokrewne | Audi Q7 Bentley Bentayga Lamborghini Urus Porsche Cayenne |
|
Konkurencja | Jeep Grand Cherokee Land Rover Discovery |
Volkswagen Touareg III oficjalnie zadebiutował pod koniec marca 2018 roku na salonie samochodowym w Szanghaju, w Polsce samochód pojawił się w drugiej połowie 2018 roku.
Całkowicie nowy Touareg został zbudowany na płycie podłogowej MLB wspólnej m.in z Porsche Cayenne III czy Audi Q8. Pod względem rozmiarów Touareg III jest nieco dłuższy i szerszy od II generacji modelu oraz nieco niższy. Istotną nowością jest fakt, że 48 proc. konstrukcji samochodu wykonane jest z aluminium. Touareg III generacji to pierwszy model Volkswagena, w którym wykorzystano ten materiał na tak szeroką skalę.[24]
Volkswagen w III generacji Touarega zastosował wiele zaawansowanych rozwiązań dostępnych wcześniej jedynie w samochodach marek premium - skrętną tylną oś, system Night Vision, czy aktywną stabilizację przechyłów (znaną z Audi SQ7). Znaczącą nowością jest również rozbudowany system multimedialny Discover Premium z 15-calowym ekranem dotykowym.
To pierwszy Touareg, który nie jest oferowany w USA - tam rolę flagowego SUV-a przejął model Atlas.