Pierwsza generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
![]() Toyota Corolla generacja 1 |
||
Producent | Toyota | |
Projektant | Tatsuo Hasegawa | |
Zaprezentowany | październik 1966, przed Salonem Samochodowym w Tokio | |
Okres produkcji | 1966 – 1970 | |
Miejsce produkcji | ![]() ![]() |
|
Następca | Toyota Corolla II | |
Dane techniczne | ||
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé 4-drzwiowy sedan 5-drzwiowe kombi |
|
Silniki | 1.1 60KM; 1.1 73KM; 1.2 65KM; 1.2 78KM | |
Skrzynia biegów | 4-biegowa | |
Napęd | tylny | |
Długość | 3848 mm | |
Szerokość | 1491 mm | |
Wysokość | 1379 mm | |
Rozstaw osi | 2286 mm | |
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Datsun 1000 Opel Kadett |
Toyota Corolla I od samego początku produkowana była w Japonii. Jej głównym konkurentem był Datsun 1000.
Toyota rozpoczęła projektowanie Corolli na początku lat 60. Japońskie społeczeństwo stawało się coraz bogatsze i potrzebny był popularny model, większy od Toyoty Publica z silnikiem 0,8 l. Szefem zespołu projektantów był inżynier Tatsuo Hasegawa. Samochód otrzymał zawieszenie MacPhersona i 4-stopniową skrzynię biegów, a drążek zmiany biegów zamontowano nie przy kierownicy, lecz na podłodze. Samochód miał 2 rodzaje nadwozia: 2-drzwiowy sedan i 4-drzwiowy sedan.
Specjalnie z myślą o montażu Corolli Toyota zbudowała fabrykę w Takaoka, pierwszą, której prace kontrolował komputer. Nowa fabryka Kamigo produkowała silniki do Corolli.
W maju 1967 roku zadebiutowała wersja kombi, a miesięczna sprzedaż przekroczyła 10 tys. egzemplarzy. W 1968 roku sprzedaż wyniosła ponad 167 tys. aut i rozbudowano fabrykę w Takaoka, w rok później sprzedano 248 tys. aut. W październiku 1968 miesięczna produkcja przekroczyła 100 tys. egzemplarzy. W ten sposób powstała masowa motoryzacja w Japonii.
W 1968 roku rozpoczęła się sprzedaż Corolli w USA. Samochód został wyposażony w tarczowe hamulce i silnik 1,2 l o mocy 68 KM. Dzięki Corolli w 1969 roku Toyota było drugą najpopularniejszą marką importowaną w USA[7].
Silniki[edytuj | edytuj kod]
- 1.1 60KM
- 1.1 73KM
- 1.2 65KM
- 1.2 78KM
Druga generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
![]() Toyota Corolla generacja 2 |
||
Producent | Toyota | |
Okres produkcji | 1970 – 1978 | |
Miejsce produkcji | ![]() ![]() |
|
Poprzednik | Toyota Corolla I | |
Następca | Toyota Corolla III | |
Dane techniczne | ||
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé 2 i 4-drzwiowy sedan 3 i 5-drzwiowe kombi |
|
Napęd | tylny | |
Długość | 3945 mm | |
Szerokość | 1506 mm | |
Wysokość | 1346 mm | |
Rozstaw osi | 2335 mm | |
Masa własna | 770 - 850 kg | |
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Mitsubishi Lancer Ford Escort |
Toyota Corolla II stała się drugim najlepiej sprzedającym się samochodem 1970 roku na świecie. W 1973 roku auto przeszło niewielkie zmiany stylistyczne.
Silniki[edytuj | edytuj kod]
- 1.2 55 KM
- 1.2 73 KM
- 1.2 77 KM
- 1.4 86 KM
- 1.4 90 KM
- 1.6 75 KM
- 1.6 102 KM
- 1.6 115 KM
Trzecia generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
![]() Toyota Corolla generacja 3 |
||
Producent | Toyota | |
Okres produkcji | 1974 – 1979 | |
Miejsce produkcji | ![]() ![]() ![]() |
|
Poprzednik | Toyota Corolla II | |
Następca | Toyota Corolla IV | |
Dane techniczne | ||
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé 2 i 4-drzwiowy sedan 3-drzwiowy liftback 3 i 5-drzwiowe kombi |
|
Napęd | tylny | |
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Mitsubishi Lancer Volkswagen Golf I |
Toyota Corolla III była produkowany od sierpnia 1974 do sierpnia 1979 roku.
Silniki[edytuj | edytuj kod]
- 1.2 55 KM
- 1.4 75 KM
- 1.6 124 KM
Czwarta generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
![]() Toyota Corolla generacja 4 |
||
Producent | Toyota | |
Okres produkcji | 1979 – 1984 | |
Miejsce produkcji | ![]() ![]() ![]() |
|
Poprzednik | Toyota Corolla III | |
Następca | Toyota Corolla V | |
Dane techniczne | ||
Typy nadwozia | 2 i 4-drzwiowy sedan 2-drzwiowe coupé 3-drzwiowy liftback 3 i 5-drzwiowe kombi |
|
Rozstaw osi | 2400 mm | |
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Mitsubishi Lancer Volkswagen Golf I |
W czasie produkcji Corolla IV doczekała się kilku modernizacji.
Silniki[edytuj | edytuj kod]
- 1.3 60 KM (1979-1983)
- 1.3 65 KM (1982-1983)
- 1.6 115 KM (1979-1983)
- 1.6 75 KM (1982-1983)
- 1.6 90 KM (1979-1983)
- 1.8 D 58 KM (1983-1983)
Piąta generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
![]() Toyota Corolla generacja 5 |
||
Producent | Toyota | |
Okres produkcji | 1983 – 1987 |
|
Miejsce produkcji | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Poprzednik | Toyota Corolla IV (E70) | |
Następca | Toyota Corolla VI (E90) | |
Dane techniczne | ||
Typy nadwozia | 3 i 5-drzwiowy hatchback 2-drzwiowe coupé 4-drzwiowy sedan 5-drzwiowy liftback |
|
Silniki | Benzyna 1.3 L 2A R4 |
|
Skrzynia biegów | 5-biegowa manualna
3/4-biegowa automatyczna |
|
Napęd | przedni | |
Długość | 4065 – 4255 mm | |
Szerokość | 1654 – 1656 mm | |
Wysokość | 1328 – 1346 mm | |
Rozstaw osi | 2428 – 2431 mm | |
Masa własna | od 820 kg | |
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Mitsubishi Lancer Volkswagen Golf II |
Silniki[edytuj | edytuj kod]
- 1.3 69 KM
- 1.3 75 KM
- 1.5 83 KM
- 1.6 84 KM
- 1.6 90 KM
- 1.6 16V 112 KM
- 1.6 16V 121 KM
- 1.6 16V 130 KM
- 1.6 20V 160 KM
- 1.8 58 KM
Szósta generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
![]() Toyota Corolla generacja 6 |
||
Producent | Toyota | |
Okres produkcji | 1987 – 1992 | |
Miejsce produkcji | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Poprzednik | Toyota Corolla V | |
Następca | Toyota Corolla VII | |
Dane techniczne | ||
Typy nadwozia | 4-drzwiowy sedan 3 i 5-drzwiowy hatchback 2-drzwiowe coupé 5-drzwiowy liftback 5-drzwiowe kombi |
|
Napęd | przedni AWD |
|
Długość | hatchback: 3995 mm kombi: 4210 mm sedan: 4200 mm liftback: 4220 mm |
|
Szerokość | 1656 – 1666 mm | |
Wysokość | 1260 – 1415 mm hatchback: 1365 mm |
|
Rozstaw osi | 2431 mm | |
Masa własna | od 915 kg | |
Liczba miejsc | 5 | |
Bagażnik | hatchback: 281 l sedan: 440 l liftback: 385 l kombi: 370 l |
|
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Mitsubishi Lancer Volkswagen Golf II |
Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]
- XL
- GL
- SE
- SE Limited
- Si
- GT
- GTI
- DX
Silniki[edytuj | edytuj kod]
Benzynowe
- 1.3 12V 75 KM
- 1.6 16V 95 KM
- 1.6 16V 105 KM
- 1.6 16V 115 KM
- 1.6 16V 135 KM
Diesla
- 1.8D 67 KM
Siódma generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
![]() Toyota Corolla generacja 7 |
||
Producent | Toyota | |
Okres produkcji | 1992 – 1997 | |
Miejsce produkcji | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Poprzednik | Toyota Corolla VI | |
Następca | Toyota Corolla VIII | |
Dane techniczne | ||
Typy nadwozia | 4-drzwiowy sedan 3 i 5-drzwiowy hatchback 2-drzwiowe coupé 5-drzwiowy liftback 5-drzwiowe kombi |
|
Napęd | przedni | |
Długość | 4095 - 4295 mm | |
Szerokość | 1684 mm | |
Wysokość | 1374 – 1425 mm | |
Rozstaw osi | 2464 mm | |
Masa własna | 980 - 1180 kg | |
Liczba miejsc | 5 | |
Bagażnik | hatchback: 281 l sedan: 440 l liftback: 385 l kombi: 370 l |
|
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Mitsubishi Lancer Volkswagen Golf III |

Silniki[edytuj | edytuj kod]
Benzynowe
- 2A - 1.0 12V 60 KM
- 2E - 1.3 12V 72 KM
- 4E-FE - 1.3 16V 75 KM EcoTronic
- 4E-FE - 1.3 16V 88 KM
- 4E-FE - 1.3 16V 100 KM (Japonia)
- 5E-FE - 1.5 16V 105 KM
- 5A-FE - 1.5 16V 105 KM
- 4A-FE - 1.6 16V 115 KM
- 4A-GE - 1.6 20V VVT 160 KM
- 4A-GZE - 1.6 16V 170 KM
- 7A-FE - 1.8 118 KM
Diesla
- 2C-III - 2.0D 72 KM
- 3C-E - 2.2D 78 KM
Ósma generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
![]() Toyota Corolla generacja 8 |
||
Producent | Toyota | |
Okres produkcji | 1997 – 2002 | |
Miejsce produkcji | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Poprzednik | Toyota Corolla VII (E100) | |
Następca | Toyota Corolla IX (E120/E130) | |
Dane techniczne | ||
Typy nadwozia | 3-drzwiowy hatchback 4-drzwiowy sedan 5-drzwiowy liftback 5-drzwiowe kombi |
|
Silniki | Benzyna R4 1.3L 4E-FE 1.4L 4ZZ-FE 1.6L 4A-FE 110 1.6L 3ZZ-FE 110 Diesel R4 1.9L 1-WZ 2.0L 2C-E 2.0L 1CD-FTV |
|
Skrzynia biegów | 5/6-biegowa manualna | |
Napęd | przedni | |
Długość | hatchback: 4100 mm sedan: 4320 mm liftback: 4270 mm kombi: 4320 mm |
|
Szerokość | 1694 mm | |
Wysokość | 1384 mm 1490 kombi |
|
Rozstaw osi | 2465 mm | |
Masa własna | od 1050 kg | |
Zbiornik paliwa | 50 l | |
Liczba miejsc | 5 | |
Test Euro NCAP | ![]() |
|
Bagażnik | hatchback: 281/960 l sedan: 390 l liftback: 372 l kombi: 308/1218 l |
|
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Mitsubishi Lancer Volkswagen Golf IV |




Początek produkcji[edytuj | edytuj kod]
Ósma generacja Toyoty Corolli weszła do sprzedaży w 1997 roku. Z oferty zniknął pięciodrzwiowy hatchback, do wyboru pozostały trzydrzwiowy hatchback, pięciodrzwiowy liftback i kombi oraz czterodrzwiowy sedan. W odniesieniu do poprzedniej generacji nowa Corolla miała zupełnie inną stylistykę nadwozia. Nowa stylistyka Corolli wielu osobom nie przypadła do gustu (przednie jak i tylne reflektory miały nawiązywać do oczu owada).
Facelift[edytuj | edytuj kod]
W listopadzie 1999 roku auto przeszło face lifting co wyeliminowało odklejające się uszczelki reflektorów z przodu, ta wersja ma gładkie klosze lamp i osobne reflektory świateł mijania i drogowych (zdjęcie po prawej). Delikatnie zmodyfikowano wnętrze. Wprowadzono wielofunkcyjny komputer pokładowy zespolony z radiem, odtwarzaczem CD lub (i) kasetowym. W najbogatszych wersjach można było zakupić w opcji nawigację która wyświetlana była na ekranie komputera pokładowego. Wprowadzono nowe, lepiej wyprofilowane fotele o innych materiałach tapicerskich. Do oferty weszły nowoczesne silniki VVT-i ze zmiennymi fazami rozrządu 1.4 97KM oraz 1.6 110KM. E11 to ostatnia corolla która posiada zaawansowane wielowahaczowe tylne zawieszenie.
Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]
- Linea Terra
- Linea Sol
- G6
- G6R (tylko przed faceliftingiem)
Dodatkowo pakiet TTE, Carlos Sainz (tylko przed faceliftingiem)
W Polsce oferowano wyłącznie wersję Linea Terra oznaczoną w zależności od wyposażenia numerem 1,2,3 lub 4
Silniki[edytuj | edytuj kod]
Benzyna
- 4E-FE 1.3L (1331cc) 16V DOHC 86KM
- 4ZZ-FE 1.4L (1398cc) 16V DOHC VVT-i 97KM (wersja poliftowa)
- 4A-FE 1.6L (1587cc) 16V DOHC 110KM
- 3ZZ-FE 1.6L (1598cc) 16V DOHC VVT-i 110KM (wersja poliftowa)
- 7A-FE 1.8L (1762cc) 16V DOHC 110KM (wyłącznie wersja kombi z napędem 4x4 na rynek skandynawski)
Diesel
- 1-WZ 1.9L (1868cc) 8v SOHC 69KM
- 2C-E 2.0L (1974cc) SOHC 72KM
- 1CD-FTV 2.0L (1995cc) 16v DOHC D-4D 90KM (wersja poliftowa)
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] |
Typ silnika |
Kod silnika |
Liczba cylindrów /zaworów |
Moc maksymalna [KM] przy obr/min |
Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min |
Prędkość maksymalna [km/h] |
Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] |
Lata produkcji |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Silniki benzynowe: | |||||||||
1.3 | 1332 | R4 | 4E-FE | 4/ 16 | 86/ 5400 | 120/ 4200 | 175 | 12,5 | 05/1997–02/2000 |
1.4 VVT-i | 1398 | R4 | 4ZZ-FE | 4/ 16 | 97/ 6000 | 130/ 4800 | 185 | 11,8 | 02/2000–01/2002 |
1.6 | 1587 | R4 | 4A-FE | 4/ 16 | 110/ 6000 | 145/ 4800 | 195 | 10,2 | 05/1997–02/2000 |
1.6 VVT-i | 1598 | R4 | 3ZZ-FE | 4/ 16 | 110/ 6000 | 150/ 3800 | 195 | 10,0 | 02/2000–01/2002 |
1.8 | 1762 | R4 | 7A-FE | 4/ 16 | 110/ 5800 | 150/ 2800 | 180 | 11,8 | 05/1997–01/2002 |
Silniki wysokoprężne: | |||||||||
1.9 D | 1868 | R4 | DW8/ 1WZ | 4/ 8 | 69/ 4600 | 125/ 2500 | 165 | 15,6 | 02/2000–01/2002 |
2.0 D | 1975 | R4 | 2C-E | 4/ 8 | 72/ 4600 | 131/ 2600 | 165 | 14,4 | 05/1997–02/2000 |
2.0 D-4D | 1995 | R4 | 1CD-FTV | 4/ 16 | 90/ 4000 | 215/ 2400 | 180 | 12,9 | 02/2000–01/2002 |
Wersja WRC[edytuj | edytuj kod]
W oparciu o Corollę E11 i Toyotę Celicę GT-Four skonstruowano samochód WRC. Używany był on podczas Rajdowych Mistrzostw Świata 1997–1999 przez zespół Toyota Team Europe.
Dziewiąta generacja[edytuj | edytuj kod]
Toyota Corolla IX zadebiutowała w 2001 roku. Sprzedaż rozpoczęto od razu w czterech wersjach nadwoziowych. W przeciwieństwie do poprzedników auto powstało w europejskim centrum projektowym. W 2004 auto przeszło drobne zmiany stylistyczne. Przeprojektowano przede wszystkim zderzak, atrapę i reflektory. Na bazie Corolli IX sprzed modernizacji produkowano Toyotę Corollę Verso I, a na bazie Corolli IX po modernizacji produkowano Toyotę Corollę Verso II. Są to minivany[9].
Silniki Toyota Corolla E12/E13[edytuj | edytuj kod]
Benzynowe:
- 1.4 16V DOHC VVT-i 97 KM
- 1.6 16V DOHC VVT-i 110 KM (3ZZ-FE)
- 1.8 16V DOHC VVT-i 130KM (1ZZ-FE) (wersja USA E130)
- 1.8 16V DOHC VVT-i 135 KM
- 1.8 16V DOHC VVT-i 164 KM (2ZZ-GE) (wersja USA E130 XRS)
- 1.8 16V DOHC VVTL-i TS 192 KM
- 1.8 16V DOHC VVTL-i TS COM. 225 KM
Diesla:
- 1.4 D-4D 90 KM
- 2.0 D-4D 90 KM
- 2.0 D-4D 110 KM
- 2.0 D-4D 116 KM
- 2.0 D-4D 150 KM
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] |
Typ silnika |
Kod silnika |
Liczba cylindrów /zaworów |
Moc maksymalna [KM] przy obr/min |
Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min |
Prędkość maksymalna [km/h] |
Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] |
Lata produkcji |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Silniki benzynowe: | |||||||||
1.4 VVT-i | 1398 | R4 | 4ZZ-FE | 4/ 16 | 97/ 6000 | 130/ 4400 | 185 | 12 | 11.2001–02.2007 |
1.6 VVT-i | 1598 | R4 | 3ZZ-FE | 4/ 16 | 110/ 6000 | 150/ 4800 | 190 | 10,2 | 11.2001–02.2007 |
1.8 TS (VVTL-i) | 1796 | R4 | 2ZZ-GE | 4/ 16 | 192/ 7800 | 180/ 6800 | 225 | 7,4 | 04.2002–07.2005 |
1.8 TS VVTL-i (Compressor) | 1796 | R4 | 2ZZ-GE | 4/ 16 | 225/ 7800 | 230/ 3600 | 235 | 6,8 | 08.2005–12.2006 |
Silniki wysokoprężne: | |||||||||
1.4 D-4D | 1364 | R4 | 1ND-TV | 4/ 8 | 90/ 3800 | 190/ 1800 | 180 | 13,3 | 07.2004–02.2007 |
2.0 D-4D | 1995 | R4 | 1CD-FTV | 4/ 16 | 90/ 4000 | 215/ 2200 | 180 | 12,6 | 11.2001–06.2004 |
2.0 D-4D | 1995 | R4 | 1CD-FTV | 4/ 16 | 110/ 4000 | 250/ 2000 | 189 | 10,9 | 11.2001–04.2003 |
2.0 D-4D | 1995 | R4 | 1CD-FTV | 4/ 16 | 116/ 3600 | 280/ 2000 | 185 | 10,6 | 05.2003–02.2007 |
Wersje wyposażeniowe:
- Base
- Terra
- Polaris (wersja base z dołożoną klimatyzacją w stacji dilerskiej)
- Luna
- Sol
- Prestige
- Prestige Plus
- TSport
Wersje USA:
- CE
- LE
- S
- XRS
Dziesiąta generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
![]() Toyota Corolla generacja 10 |
||
Inne nazwy | Toyota Corolla Altis Toyota Corolla Axio Toyota Corolla Fielder Toyota Corolla Rumion Toyota Millenium Corolla |
|
Producent | Toyota | |
Zaprezentowany | Helsinki Motor Show 2006 | |
Okres produkcji | 2006 - 2013 | |
Miejsce produkcji | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Poprzednik | Toyota Corolla IX | |
Następca | Toyota Corolla XI | |
Dane techniczne | ||
Segment | C | |
Typy nadwozia | 4-drzwiowy sedan 5-drzwiowe kombi |
|
Silniki | Benzynowe: 1,6 132 KM Diesla: 1,4 90 KM 2,0 126 KM |
|
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna | |
Napęd | przedni | |
Długość | 4540 mm | |
Szerokość | 1760 mm | |
Wysokość | 1470 mm | |
Rozstaw osi | 2600 mm | |
Masa własna | 1255-1435 kg | |
Zbiornik paliwa | 55 l | |
Liczba miejsc | 5 | |
Test Euro NCAP | ![]() |
|
Bagażnik | 450 l | |
Dane dodatkowe | ||
Pokrewne | Toyota Auris | |
Konkurencja | Fiat Viaggio Honda Civic Mazda 3 Mitsubishi Lancer Opel Astra J Renault Fluence Volkswagen Jetta |
Toyota Corolla X zadebiutowała w 2006 roku w Helsinkach. W 2010 roku auto przeszło facelifting. Zmieniono przednią cześć auta oraz wnętrze[10].
Silniki benzynowe[edytuj | edytuj kod]
- Corolla europejska
Silnik | Symbol | Pojemność skokowa [cm3] |
Moc maksymalna [KM] przy obr/min |
Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min |
Układ i liczba cylindrów |
liczba zaworów |
---|---|---|---|---|---|---|
1.33 Dual VVT-i | 1NR-FE | 1329 | 101/6000 | 132/4000 | R4 | 16 |
1.4 VVT-i | 4ZZ-FE | 1398 | 97 / 6000 | 130/4400 | R4 | 16 |
1.6 Dual VVT-i | 1ZR-FE | 1598 | 124/ 6000 | 157/ 5200 | R4 | 16 |
1.6 Valvematic | 1ZR-FAE | 1598 | 132/6400 | 160/4400 | R4 | 16 |
- Corolla amerykańska
Silnik | Symbol | Pojemność skokowa [cm3] |
Moc maksymalna [KM] przy obr/min |
Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min |
Układ i liczba cylindrów |
liczba zaworów |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 Dual VVT-i | 2ZR-FE | 1797 | 132/6000 | 174/4400 | R4 | 16 |
2.4 VVT-i | 2AZ-FE | 2362 | 158/6000 | 220/4400 | R4 | 16 |
Silniki Diesla[edytuj | edytuj kod]
- Corolla europejska
Silnik | Symbol | Pojemność skokowa [cm3] |
Moc maksymalna [KM] przy obr/min |
Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min |
Układ i liczba cylindrów |
liczba zaworów |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 D-4D | 1ND-TV | 1364 | 90/3800 | 205/1800-2800 | R4 | 8 |
2.0 D-4D 125 | 1AD-FTV | 1998 | 126/3600 | 310/1800-2400 | R4 | 16 |
Osiągi[edytuj | edytuj kod]
Silnik | Przyspieszenie 0-100 km/h [s] |
Prędkość maks. [km/h] |
Średnie zużycie paliwa [l/100km] |
Emisja CO2 [g/km] |
---|---|---|---|---|
1.33 Dual VVT-i | 13,1 | 180 | 5,7 | 133 |
1.6 Valvematic | 10,0 | 200 | 6,4 | 150 |
1.6 Valvematic MultiMode |
12.0 | 200 | 6,1 | 144 |
1.4 D-4D | 11,9 | 175 | 4,6 | 122 |
1.4 D-4D MultiMode |
14,8 | 175 | 4,8 | 127 |
2.0 D-4D | 10,1 | 200 | 5,2 | 136 |
Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]
Europa
- Terra
- Luna
- Sol
- Premium
- Prestige
USA
- Standard
- LE
- XLE
- S
- XRS
Jedenasta generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
![]() Toyota Corolla generacja 11 |
||
Inne nazwy | Toyota Levin | |
Producent | Toyota | |
Zaprezentowany | Stambuł 2013 | |
Okres produkcji | 2013 – 2019 | |
Miejsce produkcji | ![]() |
|
Poprzednik | Toyota Corolla X | |
Następca | Toyota Corolla XII | |
Dane techniczne | ||
Segment | C | |
Typy nadwozia | 4-drzwiowy sedan 5-drzwiowy hatchback (Auris, tylko Australia) |
|
Skrzynia biegów | CVT, manualna 6-biegowa | |
Liczba miejsc | 5 | |
Test Euro NCAP | ![]() |
|
Bagażnik | 452 l | |
Dane dodatkowe | ||
Pokrewne | Toyota Auris | |
Konkurencja | Mitsubishi Lancer Honda Civic Opel Astra J Renault Fluence Volkswagen Jetta |
Toyota Corolla XI występuje w dwóch wersjach stylistycznych: jednej na rynek europejski oraz drugiej na amerykański[11]. W roku 2016 przeszła gruntowny lifting, głównie zewnętrznego nadwozia.
Silniki[12][edytuj | edytuj kod]
Benzynowe:
- 1.3 Dual VVT-i 99 KM
- 1.6 Valvematic 132 KM
Diesla:
- 1.4 D-4D 90 KM
Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]
- Life
- Active
- Premium
- Prestige
oraz pakiety doposażające
Dwunasta generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
![]() Toyota Corolla XII |
||
Inne nazwy | Toyota Corolla Sport Toyota Auris Toyota Levin |
|
Producent | Toyota | |
Zaprezentowany | Geneva Motor Show 2018 | |
Okres produkcji | od 2018 | |
Miejsce produkcji | ![]() ![]() ![]() |
|
Poprzednik | Toyota Corolla XI (Świat) Toyota Auris II (Europa) Toyota Corolla iM (USA) Toyota Prius c |
|
Dane techniczne | ||
Segment | C | |
Typy nadwozia | 5-drzwiowy hatchback 5-drzwiowe kombi 4-drzwiowy sedan |
|
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna 6-biegowa automatyczna |
|
Napęd | przedni | |
Długość | 4370 mm sedan: 4630 mm kombi: 4653 mm |
|
Szerokość | hatchback i kombi: 1790 mm sedan: 1780 mm |
|
Wysokość | 1435 mm | |
Rozstaw osi | 2640 mm sedan i kombi: 2700 mm |
|
Masa własna | 1295-1395 kg | |
Zbiornik paliwa | 50 - 55 l | |
Liczba miejsc | 5 | |
Test Euro NCAP | ![]() |
|
Bagażnik | hatchback: 361 l sedan: 471 l kombi: 598 l |
|
Dane dodatkowe | ||
Modele bliźniacze |
Suzuki Swace | |
Pokrewne | Toyota Corolla Cross Toyota C-HR |
|
Konkurencja | Ford Focus Hyundai i30 Kia Ceed Opel Astra Renault Mégane Volkswagen Golf |

Toyota Corolla XII została zaprezentowana po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2018.
Dwunasta generacja Corolli trafiła do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych i Australii, najpierw jako hatchback, latem 2018 roku, na pół roku przed debiutem na Starym Kontynencie. Samochód pierwotnie miał być w Europie trzecią generacją modelu Auris, jednakże, na skutek zmiany polityki nazewniczej, w sierpniu europejski oddział marki poinformował, że Toyota wraca do nazywania swojego kompaktowego hatchbacka Corolla na całym świecie[13]. Oznacza to, że po 13 latach marka wraca do oferowania swojej kompaktowej rodziny w Europie pod jednolitą nazwą, a gama nadwoziowa nowej Corolli będzie największa od czasu wycofania 9. generacji z produkcji w 2006 roku.
Poza hatchbackiem, samochód trafi do sprzedaży w Europie na początku 2019 roku jednocześnie także jako kombi[14], a także sedan[15], jedyny model oferowany pod tą nazwą w Europie w latach 2006 – 2019.
Pomimo wycofania nazwy Auris w Europie, samochód i tak będzie jeszcze pod nią oferowany na Tajwanie. W Japonii z kolei samochód w wersji hatchback nosi dodatkowy przydomek Sport.
Corollę dwunastej generacji oparto na nowej platformie TNGA, samochód jest o 25 mm niższy i o 40 mm dłuższy, a nadwozie otrzymało nową, bardziej zwartą stylistykę. Auto będzie dostępne z silnikiem spalinowymi oraz w dwóch wersjach hybrydowych. W ofercie zabraknie jednostki Diesla. Samochód na rynek europejski będzie produkowany w fabryce Toyota Manufacturing UK w brytyjskim Burnaston[16].
Samochód jest standardowo wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense drugiej generacji. W 2019 roku Toyota Corolla otrzymała maksymalny wynik 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Samochód zdobył odpowiednio 95% i 84% za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów i dzieci oraz 86% w zakresie ochrony pieszych[17].
Corolla Touring Sports[edytuj | edytuj kod]
W październiku 2018 roku na salonie samochodowym w Paryżu Toyota zaprezentowała Corollę dwunastej generacji z nadwoziem kombi. Samochód będący następcą Toyoty Auris Touring Sports jest o 58 mm dłuższy do poprzednika. Auto ma również o 100 mm większy rozstaw osi, a także większą o 48 mm odległość od uśrednionej pozycji przedniego fotela do oparcia kanapy. Podobnie jak hatchbacka, Toyotę Corollę Touring Sports oparto na modułowej platformie Toyoty TNGA i przygotowano w trzech odmianach napędowych, w tym dwóch hybrydowych[18].
Corolla TREK[edytuj | edytuj kod]
Na Salonie Samochodowym w Genewie 2019 Toyota zaprezentowała specjalną wersję modelu Corolla Touring Sports - TREK. Auto ma m.in powiększony o 20 mm prześwit, dodatkowe osłony podwozia, dwukolorowe wnętrze i elementy dekoracyjne wykonane z drewna w środku[19].
Corolla Sedan[edytuj | edytuj kod]
W listopadzie Toyota zaprezentowała Corollę Sedan. Konstrukcję oparto na nowej platformie GA-C z serii TNGA, dzięki czemu auto ma niżej umieszczony środek ciężkości i 60% sztywniejsze nadwozie. Sedan ma wydłużony rozstaw osi do 2700 mm, podobnie jak odmiana kombi. Auto w tej wersji nadwoziowej będą napędzać układ hybrydowy o mocy 122 KM oraz silnik benzynowy 1,6 o mocy 132 KM[20].
Corolla Sedan oferowana będzie w trzech wersjach stylistycznych:
- Na rynek Europy i Chin – inna stylizacja pasa przedniego i reflektorów.
- Na rynek Ameryki Północnej – takie same lampy, jak w innych odmianach, ale większy wlot powietrza i znaczek na masce.
- Na rynek Chin, jako tańsza alternatywa dla klasycznej Corolli Sedan, pod nazwą Levin – identyczny przód, co w innych wersjach.
Corolla GR Sport[edytuj | edytuj kod]
Na początku 2019 roku zadebiutowała usportowiona z wyglądu odmiana "GR Sport". Wersja specjalna otrzymała m.in. nowy grill w kolorze ciemnego chromu, nakładki na progi, inny bardziej sportowo wyglądający zderzak z tyłu, specjalny wzór 17 calowych felg, dostępne w wyposażeniu standardowym przednie światła LED, przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, a także lakierowany na czarny dach. We wnętrzu znajdziemy pokryte skórą sportowe fotele czy też czarno-czerwone akcenty. Równocześnie ze zmianami stylistycznymi nie poszły żadne. Początkowo wersja "GR Sport" była dostępna tylko w przypadku nadwozia hatchback i kombi[21], jednak w połowie 2020 roku do oferty dołączyła również odmiana sedan[22]
Silniki[edytuj | edytuj kod]
Silnik | Symbol | Pojemność
skokowa [cm3] |
Moc maksymalna
[KM] przy obr/min |
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min |
Układ i liczba
cylindrów |
liczba
zaworów |
Nadwozie |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.2T VVT-iW | 8NR-FTS | 1197 | 116/5200 | 185/1500 | R4 | 16 | Hatchback/Kombi |
1.6 Valvematic | 1ZR-FAE | 1598 | 132/6400 | 160/4400 | R4 | 16 | Sedan |
1.8 Hybrid | 2ZR-FXE | 1798 | 122/5200* | 142/3600 | R4 | 16 | Sedan/HB/Kombi |
2.0 Hybrid | M20A-FXS | 1998 | 180/6000* | TBD | R4 | 16 | Hatchback/Kombi |
2.0 DVVT-iE | M20A-FKS | 1998 | 170/6600 | 205/4400 | R4 | 16 | Hatchback(USA) |
* łączna moc układu hybrydowego |