|
||
Škoda Kodiaq |
||
Producent | Škoda | |
Projektant | Jozef Kaban | |
Zaprezentowany | Paris Motor Show 2016[1][2] | |
Okres produkcji | od 2016[3] | |
Miejsce produkcji | Kvasiny Szanghaj Aurangabad Niżny Nowogród Sołomonowo |
|
Poprzednik | brak | |
Dane techniczne | ||
Segment | SUV segmentu D | |
Typy nadwozia | 5-drzwiowy SUV 5-drzwiowy SUV Coupe (Kodiaq GT) |
|
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna 7-biegowa półautomatyczna DSG |
|
Napęd | przedni AWD |
|
Długość | 4697 mm[3] | |
Szerokość | 1882 mm[3] | |
Wysokość | 1655 mm[3] | |
Rozstaw osi | 2791 mm[3] | |
Masa własna | 1527–1798 kg[3] | |
Liczba miejsc | 5–7[4] | |
Bagażnik | 270/650-835/2065 l 7-osobowy: 270/560-765/2005 l[3] |
|
Dane dodatkowe | ||
Pokrewne | Škoda Kodiaq GT Volkswagen Tiguan SEAT Tarraco Porsche Macan |
|
Konkurencja | Kia Sorento Honda CR-V Hyundai Santa Fe Mitsubishi Outlander Nissan X-Trail Peugeot 5008 Renault Koleos |
Škoda Kodiaq – samochód osobowy typu SUV klasy średniej produkowany pod czeską marką Škoda od 2016 roku.
Historia modelu[edytuj | edytuj kod]
Pierwsza oficjalna premiera pojazdu miała miejsce w Berlinie 1 września 2016 roku[5].
Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej MQB A2[6], którą później wykorzystał przedstawiony chwilę później Volkswagen Tiguan Allspace i SEAT Tarraco[5]. Prace nad budową pojazdu rozpoczęto w 2012 roku[6]. Nazwa Kodiaq nawiązuje do niedźwiedzia kodiackiego zamieszkującego wyspę Kodiak przy południowym wybrzeżu Alaski[7]. Oficjalna premiera pojazdu miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w październiku 2016 roku.
Pojazd zaprojektowany został przez Jozefa Kabana, a stylistycznie podobny jest do konceptu Vision S[4]. Wyróżnia się od niego m.in. większymi przednimi reflektorami, brakiem dyfuzora oraz wielkich końcówek układu wydechowego, a także innym wzorem alufelg i podzieloną LED-ową listwą na tylnej klapie[5]. Cechą charakterystyczną muskularnego nadwozia są dynamiczne linie[4], a także lekko ścięte reflektory, atrapa chłodnicy oraz masywny zderzak z przetłoczeniami. Pod głównymi reflektorami przednimi umieszczone zostały mniejsze lampy, podobnie jak w modelu Yeti z początku produkcji[8]. Wnętrze pojazdu podobne jest do wnętrz najnowszych generacji modeli Octavia i Superb[8]. Wyróżnia je jedynie wyświetlacz systemu multimedialnego wokół którego umieszczono pionowe wloty powietrza[8].
We wrześniu 2017 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano dwa nowe warianty pojazdu - Scout i Sportline. Od wersji podstawowej różnią się wzorem felg, dostępnymi kolorami, oraz w przypadku Scout - dodatkowymi plastikami.
W marcu 2018 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowana zostanie najbardziej luksusowa wersji Laurin&Klement. Wyróżniać się ona będzie m.in. chromowaną atrapą chłodnicy, pełnym oświetleniem wykonanym w technologii LED, a także elektrycznie sterowany fotel kierowcy z funkcją pamięci ustawień, a do listy wyposażenia opcjonalnego dodano wirtualny kokpit. Zaprezentowane zostaną także nowe jednostki napędowe pojazdu: 1.5 TSI o mocy 150 KM oraz 2.0 TSI w którym zwiększono moc z 180 do 190 KM[9].
Kodiaq GT[edytuj | edytuj kod]
We wrześniu 2018 roku Škoda przedstawiła odmianę utrzymaną w stylistyce samochodów z gatunku tzw. SUV-ów Coupe o nazwie Kodiaq GT. Pojazd zyskał inaczej stylizowany tył, z niżej opadającą linią dachu i mniejszą powierzchnią szyb. Kodiaq GT powstał z myślą o rynku chińskim, tam jest tylko produkowany i tam wyłącznie sprzedawany[10]. W grudniu 2018 roku szefostwo potwierdziło, że nie ma planów wprowadzenia tego modelu do sprzedaży na rynku europejskim[11].
Kodiaq RS[edytuj | edytuj kod]
Na początku 2019 roku do oferty modelowej wprowadzona została usportowiona odmiana "RS". Do wyposażenia seryjnego pojazdu dodano aktywne zawieszenie DCC, wirtualny kokpit, 20-calowe alufelgi, w pełni LEDowe oświetlenie, a także m.in. sportowe fotele. Wersja ta zasilana jest podwójnie doładowanym, wysokoprężnym silnikiem 2.0 BiTDI o mocy 240 KM[12].
Wyposażenie[edytuj | edytuj kod]
- Active
- Ambition
- Laurin&Klement
- Style
- SportLine
- Scout
Standardowe wyposażenie podstawowej wersji Active obejmuje m.in. 7 poduszek powietrznych, system ABS, wielofunkcyjną kierownicę, dwustrefową klimatyzację automatyczną, elektryczne sterowanie szyb, podgrzewanie i elektryczne sterowanie lusterek, system multimedialny Swing z 6,5-calowym ekranem dotykowym i czterema głośnikami oraz wejściem AUX, SD i USB, a także komputer pokładowy i 17-calowe alufelgi[13]. Jako pierwsze auto marki, standardowo wyposażone zostało w system automatycznego wzywania pomocy w przypadku wypadku (eCall). System ten wspomagany będzie przez układ kamer dookólnych, system wykrywania przeszkód oraz pieszych, a także system automatycznego parkowania i hamowania.
W zależności od wersji wyposażeniowej pojazdu, opcjonalnie auto wyposażone może być także m.in. dostępne do systemu multimedialnego Swing: Bluetooth, tuner DAB oraz SmartLink, który łączyć się będzie ze smartfonem, a także system multimedialny Bolero z 8-calowym ekranem dotykowym, który umożliwia odczytywanie wiadomości tekstowe oraz umożliwia pisanie ich na ekranie. Standardowo wyposażony jest w Bluetooth, MP3, funkcję SmartLink oraz obsługę głosową, a także funkcję interkomu, która polepsza możliwość prowadzenia rozmów między pasażerami przedniej, a tylnej kanapy[13]. Auto wyposażone może być także w system nawigacji satelitarnej Amundsen który wyposażony został w hotspot WLAN lub Columbus zawierający dodatkowo dysk twardy o pojemności 64 GB, a także odczyt płyt CD/DVD. Pasażerowie korzystać mogą z hotspotu jednocześnie na maksymalnie ośmiu urządzeniach mobilnych. Za dodatkową dopłatą system ten uzupełnić można o moduł LTE z Wi-Fi[14]. Od wersji Ambition auto można dodatkowo wyposażyć m.in. w system Phonebox, który łączy telefon do anteny dachowej celem wzmocnienia sygnału oraz ładuje go bezprzewodowo[15], a także system CANTON Sound System z 10-głośnikami oraz subwooferem i cyfrowym korektorem dźwięku o łącznej mocy 575 W[13]. Auto wyposażone może być także w system pomagający w manewrowaniu pojazdu z przyczepą, a także dwa dodatkowe fotele i reflektory przednie wykonane w pełni w technologii LED, system Light Assist włączający i wyłączający w razie potrzeby światła, a także wyświetlacz HUD. Po raz pierwszy do listy wyposażeniowej marki dodany został system chroniący drzwi przed zarysowaniem[14].
Silniki[edytuj | edytuj kod]
Auto napędzane jest dwoma silnikami wysokoprężnymi TDI oraz trzema benzynowymi silnikami TSI[1][14], które dostosowane zostały do wyboru jednego z kilku trybów jazdy (Driving Mode Select) oraz wyboru sposobu pracy układu kierowniczego, przepustnicy, automatycznej skrzyni biegów oraz zawieszenia (Dynamic Chassis Control)[16].
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] |
Typ silnika | Moc maksymalna [KM]([kW]) przy obr/min |
Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] |
Prędkość maks. [km/h] |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Silniki benzynowe[3]: | |||||||||
1.4 TSI | 1395 | R4 | 125 (92)/5000-6000 | 200/1400-4000 | 10,8 | 189 | |||
1.4 TSI 4x4 | 1395 | R4 | 150 (110)/5000-6000 | 250/1500-3500 | 9,8 DSG: 9,4 |
197 | |||
1.4 TSI 4x4 | 1395 | R4 | 150 (110)/5000-6000 | 250/1500-3500 | 9,8 | 194 | |||
2.0 TSI 4x4 | 1984 | R4 | 180 (132)/3900-6000 | 320/1400-3940 | 7,9 | 206 | |||
Silniki wysokoprężne[3]: | |||||||||
2.0 TDI | 1968 | R4 | 150 (110)/3500-4000 | 340/1750-3000 | 9,8 | 199 | |||
2.0 TDI 4x4 | 1968 | R4 | 150 (110)/3500-4000 | 340/1750-3000 | 9,7 DSG: 10,1 |
196 DSG: 193 |
|||
2.0 TDI 4x4 | 1968 | R4 | 190 (140)/3500-4000 | 400/1750-3250 | 8,7 | 210 | |||
2.0 Bi-TDI 4x4 | 1968 | R4 | 240 (176) | 500/1750-2500 | 6,9 | 221 |