Škoda Kodiaq
Ilustracja
Škoda Kodiaq
Producent Škoda
Projektant Jozef Kaban
Zaprezentowany Paris Motor Show 2016[1][2]
Okres produkcji od 2016[3]
Miejsce produkcji Czechy Kvasiny
Chińska Republika Ludowa Szanghaj
Indie Aurangabad
Rosja Niżny Nowogród
Ukraina Sołomonowo
Poprzednik brak
Dane techniczne
Segment SUV segmentu D
Typy nadwozia 5-drzwiowy SUV
5-drzwiowy SUV Coupe
(Kodiaq GT)
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna
7-biegowa półautomatyczna DSG
Napęd przedni
AWD
Długość 4697 mm[3]
Szerokość 1882 mm[3]
Wysokość 1655 mm[3]
Rozstaw osi 2791 mm[3]
Masa własna 1527–1798 kg[3]
Liczba miejsc 5–7[4]
Bagażnik 270/650-835/2065 l
7-osobowy: 270/560-765/2005 l[3]
Dane dodatkowe
Pokrewne Škoda Kodiaq GT
Volkswagen Tiguan
SEAT Tarraco
Porsche Macan
Konkurencja Kia Sorento
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Mitsubishi Outlander
Nissan X-Trail
Peugeot 5008
Renault Koleos

Škoda Kodiaq – samochód osobowy typu SUV klasy średniej produkowany pod czeską marką Škoda od 2016 roku.

Historia modelu[edytuj | edytuj kod]

 
Škoda Kodiaq - tył
 
Škoda Kodiaq - tył po liftingu
 
Škoda Kodiaq GT
 
Škoda Kodiaq RS

Pierwsza oficjalna premiera pojazdu miała miejsce w Berlinie 1 września 2016 roku[5].

Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej MQB A2[6], którą później wykorzystał przedstawiony chwilę później Volkswagen Tiguan Allspace i SEAT Tarraco[5]. Prace nad budową pojazdu rozpoczęto w 2012 roku[6]. Nazwa Kodiaq nawiązuje do niedźwiedzia kodiackiego zamieszkującego wyspę Kodiak przy południowym wybrzeżu Alaski[7]. Oficjalna premiera pojazdu miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w październiku 2016 roku.

Pojazd zaprojektowany został przez Jozefa Kabana, a stylistycznie podobny jest do konceptu Vision S[4]. Wyróżnia się od niego m.in. większymi przednimi reflektorami, brakiem dyfuzora oraz wielkich końcówek układu wydechowego, a także innym wzorem alufelg i podzieloną LED-ową listwą na tylnej klapie[5]. Cechą charakterystyczną muskularnego nadwozia są dynamiczne linie[4], a także lekko ścięte reflektory, atrapa chłodnicy oraz masywny zderzak z przetłoczeniami. Pod głównymi reflektorami przednimi umieszczone zostały mniejsze lampy, podobnie jak w modelu Yeti z początku produkcji[8]. Wnętrze pojazdu podobne jest do wnętrz najnowszych generacji modeli Octavia i Superb[8]. Wyróżnia je jedynie wyświetlacz systemu multimedialnego wokół którego umieszczono pionowe wloty powietrza[8].

We wrześniu 2017 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano dwa nowe warianty pojazdu - Scout i Sportline. Od wersji podstawowej różnią się wzorem felg, dostępnymi kolorami, oraz w przypadku Scout - dodatkowymi plastikami.

W marcu 2018 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowana zostanie najbardziej luksusowa wersji Laurin&Klement. Wyróżniać się ona będzie m.in. chromowaną atrapą chłodnicy, pełnym oświetleniem wykonanym w technologii LED, a także elektrycznie sterowany fotel kierowcy z funkcją pamięci ustawień, a do listy wyposażenia opcjonalnego dodano wirtualny kokpit. Zaprezentowane zostaną także nowe jednostki napędowe pojazdu: 1.5 TSI o mocy 150 KM oraz 2.0 TSI w którym zwiększono moc z 180 do 190 KM[9].

Kodiaq GT[edytuj | edytuj kod]

We wrześniu 2018 roku Škoda przedstawiła odmianę utrzymaną w stylistyce samochodów z gatunku tzw. SUV-ów Coupe o nazwie Kodiaq GT. Pojazd zyskał inaczej stylizowany tył, z niżej opadającą linią dachu i mniejszą powierzchnią szyb. Kodiaq GT powstał z myślą o rynku chińskim, tam jest tylko produkowany i tam wyłącznie sprzedawany[10]. W grudniu 2018 roku szefostwo potwierdziło, że nie ma planów wprowadzenia tego modelu do sprzedaży na rynku europejskim[11].

Kodiaq RS[edytuj | edytuj kod]

Na początku 2019 roku do oferty modelowej wprowadzona została usportowiona odmiana "RS". Do wyposażenia seryjnego pojazdu dodano aktywne zawieszenie DCC, wirtualny kokpit, 20-calowe alufelgi, w pełni LEDowe oświetlenie, a także m.in. sportowe fotele. Wersja ta zasilana jest podwójnie doładowanym, wysokoprężnym silnikiem 2.0 BiTDI o mocy 240 KM[12].

Wyposażenie[edytuj | edytuj kod]

  • Active
  • Ambition
  • Laurin&Klement
  • Style
  • SportLine
  • Scout

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji Active obejmuje m.in. 7 poduszek powietrznych, system ABS, wielofunkcyjną kierownicę, dwustrefową klimatyzację automatycznąelektryczne sterowanie szyb, podgrzewanie i elektryczne sterowanie lusterek, system multimedialny Swing z 6,5-calowym ekranem dotykowym i czterema głośnikami oraz wejściem AUXSD i USB, a także komputer pokładowy i 17-calowe alufelgi[13]. Jako pierwsze auto marki, standardowo wyposażone zostało w system automatycznego wzywania pomocy w przypadku wypadku (eCall). System ten wspomagany będzie przez układ kamer dookólnych, system wykrywania przeszkód oraz pieszych, a także system automatycznego parkowania i hamowania.

W zależności od wersji wyposażeniowej pojazdu, opcjonalnie auto wyposażone może być także m.in. dostępne do systemu multimedialnego Swing: Bluetooth, tuner DAB oraz SmartLink, który łączyć się będzie ze smartfonem, a także system multimedialny Bolero z 8-calowym ekranem dotykowym, który umożliwia odczytywanie wiadomości tekstowe oraz umożliwia pisanie ich na ekranie. Standardowo wyposażony jest w Bluetooth, MP3, funkcję SmartLink oraz obsługę głosową, a także funkcję interkomu, która polepsza możliwość prowadzenia rozmów między pasażerami przedniej, a tylnej kanapy[13]. Auto wyposażone może być także w system nawigacji satelitarnej Amundsen który wyposażony został w hotspot WLAN lub Columbus zawierający dodatkowo dysk twardy o pojemności 64 GB, a także odczyt płyt CD/DVD. Pasażerowie korzystać mogą z hotspotu jednocześnie na maksymalnie ośmiu urządzeniach mobilnych. Za dodatkową dopłatą system ten uzupełnić można o moduł LTE z Wi-Fi[14]. Od wersji Ambition auto można dodatkowo wyposażyć m.in. w system Phonebox, który łączy telefon do anteny dachowej celem wzmocnienia sygnału oraz ładuje go bezprzewodowo[15], a także system CANTON Sound System z 10-głośnikami oraz subwooferem i cyfrowym korektorem dźwięku o łącznej mocy 575 W[13]. Auto wyposażone może być także w system pomagający w manewrowaniu pojazdu z przyczepą, a także dwa dodatkowe fotele i reflektory przednie wykonane w pełni w technologii LED, system Light Assist włączający i wyłączający w razie potrzeby światła, a także wyświetlacz HUD. Po raz pierwszy do listy wyposażeniowej marki dodany został system chroniący drzwi przed zarysowaniem[14].

 

Silniki[edytuj | edytuj kod]

Auto napędzane jest dwoma silnikami wysokoprężnymi TDI oraz trzema benzynowymi silnikami TSI[1][14], które dostosowane zostały do wyboru jednego z kilku trybów jazdy (Driving Mode Select) oraz wyboru sposobu pracy układu kierowniczego, przepustnicy, automatycznej skrzyni biegów oraz zawieszenia (Dynamic Chassis Control)[16].

Silnik Pojemność
skokowa
[cm³]
Typ silnika Moc maksymalna
[KM]([kW]) przy obr/min
Maks. moment
obrotowy [Nm]
przy obr/min
Przyspieszenie
0-100 km/h [s]
Prędkość
maks. [km/h]
Silniki benzynowe[3]:
1.4 TSI 1395 R4 125 (92)/5000-6000 200/1400-4000 10,8 189
1.4 TSI 4x4 1395 R4 150 (110)/5000-6000 250/1500-3500 9,8
DSG: 9,4
197
1.4 TSI 4x4 1395 R4 150 (110)/5000-6000 250/1500-3500 9,8 194
2.0 TSI 4x4 1984 R4 180 (132)/3900-6000 320/1400-3940 7,9 206
Silniki wysokoprężne[3]:
2.0 TDI 1968 R4 150 (110)/3500-4000 340/1750-3000 9,8 199
2.0 TDI 4x4 1968 R4 150 (110)/3500-4000 340/1750-3000 9,7
DSG: 10,1
196
DSG: 193
2.0 TDI 4x4 1968 R4 190 (140)/3500-4000 400/1750-3250 8,7 210
2.0 Bi-TDI 4x4 1968 R4 240 (176) 500/1750-2500 6,9 221