Pierwsza generacja[edytuj | edytuj kod]

Škoda Fabia I
Ilustracja
Škoda Fabia I przed liftingiem
Producent Škoda
Zaprezentowany Frankfurt Motor Show 1999
Okres produkcji 1999 – 2008
Miejsce produkcji Czechy Kvasiny
Czechy Mladá Boleslav
Polska Poznań
Ukraina Sołomonowo
Kenia Nairobi
Rosja Kaługa
Poprzednik Škoda Felicia
Następca Škoda Fabia II
Dane techniczne
Segment B[1]
Typy nadwozia 4-drzwiowy sedan
5-drzwiowy hatchback
5-drzwiowe kombi
Skrzynia biegów 4-biegowa automatyczna
5 i 6-biegowa manualna
Napęd przedni
Długość 1999-2004: 3960 mm
2004-2007: 3970 mm
sedan i kombi:
1999-2004: 4222 mm
2004-2008: 4232 mm
Szerokość 1646 mm
Wysokość 1999-2004: 1451 mm
2004-2007: 1436 mm
sedan i kombi:
1999-2004: 1449 mm
2004-2008: 1452 mm
Rozstaw osi 2462 mm
Masa własna od 1120 kg
Zbiornik paliwa 45 l
Liczba miejsc 5
Test Euro NCAP 4 gwiazdek
Bagażnik hatchback: 260 – 1015 l
sedan: 438 – 790 l
kombi: 425 – 1225 l[2]
Dane dodatkowe
Pokrewne Volkswagen Polo
SEAT Córdoba
SEAT Ibiza
Konkurencja Fiat Punto
Ford Fiesta
Nissan Micra
Opel Corsa
Peugeot 206
Renault Clio
Toyota Yaris
 
Škoda Fabia I - tył
 
Škoda Fabia I Kombi
 
Škoda Fabia I Sedan
 
Škoda Fabia I po liftingu
 
Škoda Fabia I RS

Škoda Fabia I została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1999 roku[1].

Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej VW A04, która wykorzystana została m.in. do zbudowania Volkswagena Polo oraz Seata Córdoba i Ibiza[1]. Zastąpił on przestarzały model Felicia. Początkowo pojazd oferowany był wyłącznie w wersji hatchback do której w 2000 roku dołączyła wersja kombi, a rok później sedan. W 2003 roku wprowadzono na rynek sportową odmianę RS[1][2].

W 2004 roku auto przeszło face lifting[1]. Modyfikacjom poddany został m.in. przedni zderzak, atrapa chłodnicy oraz klosze tylnych lamp. Przy okazji wprowadzone zostały nowe wzory alufelg[2].

Kenii oraz Ugandzie auto sprzedawane było jako Octavia[2].

Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]

Przed face liftingiem:

  • Basic/Junior
  • Praktic
  • Classic
  • Fresh
  • Choice
  • Joy
  • Run
  • Comfort
  • Elegance
  • RS
  • Praha
  • Flash

Po face liftingu:

  • Junior
  • Classic
  • Choice
  • Joy
  • Fresh
  • Fresh+
  • Mint
  • Ambiente
  • Easy
  • Elegance
  • RS
  • Sport
  • Edition 100
  • Fit

Wersje limitowane:

  • Tour de France

W zależności od wyboru wersji wyposażeniowej pojazdu samochód wyposażony może być m.in. w system ABS/ESPpoduszki powietrzne przednie i boczne, fabryczny szyberdach, elektryczne sterowanie szybelektrycznie sterowane i podgrzewane lusterkaprzednie światła przeciwmgłowepółautomatyczną klimatyzację (automatyczne podtrzymanie zadanej temperatury manualne: załączenie kompresora i ustawienie kierunku nawiewu) z funkcją chłodzenia schowków, komputer pokładowy mfa lub pełen fis, radio lub nawigację DX sprzężoną z modułem TMC, zmieniarkę płyt CD, fabryczny zestaw głośnomówiący połączony z radiem lub nawigacją „Cullman”, wspomaganie kierownicy, system ISOFIX, reflektory ksenonowe z auto poziomowaniem, spryskiwacze reflektorów, ogrzewanie postojowe (Webasto lub Eberspacher) z opcjonalnym zdalnym sterowaniem, zdalne sterowanie centralnego zamka zintegrowane ze składanym lub prostym kluczykiem, skórzaną tapicerkę oraz podgrzewane przednie fotele[3].

Silniki[edytuj | edytuj kod]

Oba silniki 1.4 MPI były jednostkami benzynowymi. Słabsza zaczęła pojawiać się dopiero od 2000 roku, a wersja mocniejsza rok wcześniej. Silnik 1.4 MPI o mocy 68KM był zaprojektowany i wyprodukowany w całości w Czechach. Obie jednostki napędowe różnią się od siebie kilkoma podzespołami i mocą. Najłatwiej rozróżnić je wykorzystując oznaczenia.

Silnik Pojemność
skokowa
[cm³]
Typ silnika Moc maksymalna
[KM] (kW) przy obr/min
Maks. moment
obrotowy [Nm]
przy obr/min
Lata produkcji Oznaczenie
Silniki benzynowe:
1.0 8V 997 R4 50 (37)/5000 84/2750 1999-2000 ARV, AQV
1.2 MPI 6V 1198 R3 54 (40)/4750 108/3000 2001-2003 AWY
1.2 HTP 6V 1198 R3 54 (40)/4750 108/3000 2003-2007 BMD
1.2 HTP 12V 1198 R3 64 (47)/5400 112/3000 2003-2007 AZQ, BME
1.4 MPI 1397 R4 60 (44)/5000 118/2600 2000-2003 AZE, AZF
1.4 MPI 1397 R4 68 (50)/5000 120/2500 1999-2003 ATZ, AME, AQW
1.4 16V 1390 R4 75 (55)/5000 126/3800 2000-2007 AUA, BBY, BKY
1.4 16V 1390 R4 80 (59)/5000 132/3800 2006-2007 BUD
1.4 16V 1390 R4 101 (74)/6000 126/4400 1999-2007 AUB, BBZ
2.0 8V 1984 R4 120 (88)/5600 174/2400 1999-2000 AZL
2.0 8V 1984 R4 116 (85)/5200 170/2400 2000-2007 AZL
Silniki wysokoprężne:
1.4 TDI 6V 1422 R3 69 (51)/4000 155/1600-2800 2005-2007 BNM
1.4 TDI 6V 1422 R3 75 (55)/4000 195/2200 2003-2005 AMF
1.4 TDI 6V 1422 R3 80 (59)/4000 195/2200 2005-2008 BNV
1.9 SDI 8V 1896 R4 64 (47)/4000 125/1600-2800 1999-2006 ASY
1.9 TDI PD 8V 1896 R4 101 (74)/4000 240/1800-2400 2000-2007 ATD, AXR
1.9 TDI PD 8V RS 1896 R4 131 (96)/4000 310/1900 2003-2007 ASZ, BLT

 

Druga generacja[edytuj | edytuj kod]

Škoda Fabia II
Ilustracja
Škoda Fabia II przed liftingiem
Inne nazwy Škoda Fabia Jingrui
Škoda Fabia MG
Producent Škoda
Zaprezentowany Geneva Motor Show 2007[2]
Okres produkcji 2007 – 2014
Miejsce produkcji Czechy Mladá Boleslav
Indie Aurangabad
Kazachstan Öskemen
Ukraina Sołomonowo
Chińska Republika Ludowa Anting
Poprzednik Škoda Fabia I
Następca Škoda Fabia III
Dane techniczne
Segment B
Typy nadwozia 5-drzwiowy hatchback
5-drzwiowe kombi
Skrzynia biegów 5 i 6-biegowa manualna
6-biegowa automatyczna
7-biegowa półautomatyczna DSG
Napęd przedni
Długość 3992 mm
kombi: 4247 mm
Szerokość 1642 mm
Wysokość 1498 mm
Rozstaw osi 2460 mm
Masa własna 1115 – 1245 kg
Zbiornik paliwa 45 l
Liczba miejsc 5
Test Euro NCAP 4 gwiazdek
Bagażnik hatchback: 300 – 1180 l
kombi: 480 – 1460 l
Dane dodatkowe
Modele
bliźniacze
Škoda Roomster
Pokrewne Škoda Roomster
Škoda Rapid
SEAT Ibiza
Volkswagen Polo
Konkurencja Citroen C3
Dacia Sandero
Fiat Punto
Ford Fiesta
Nissan Micra
Opel Corsa
Peugeot 207
Renault Clio
Toyota Yaris
 
Škoda Fabia II - tył
 
Škoda Fabia II Kombi
 
Škoda Fabia II po liftingu
 
Škoda Fabia Scout
 
Škoda Fabia II RS

Škoda Fabia II została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku[2].

Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej PQ24, która wykorzystana została do stworzenia m.in. Volkswagena PoloSeata Ibiza oraz Córdoba. Stylistycznie pojazd nawiązuje do zaprezentowanego w 2006 roku modelu Roomster[2]. Przedseryjna produkcja egzemplarzy testowych rozpoczęła się 21 sierpnia 2006 roku. Produkcję seryjną pojazdu rozpoczęto w grudniu 2006 roku. W 2009 roku zaprezentowana została wersja kombi pojazdu[4].

W 2010 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano wersję po face liftingu. Zmieniony został m.in. przedni zderzak, atrapa chłodnicy, poszerzone zostały przednie reflektory, zmienione zostały wzory felg oraz poszerzona została paleta lakierów. Przy okazji zmieniona została paleta jednostek napędowych. Silnik 1.6 16V zastąpiony został nowoczesnym silnikiem 1.2 TSI [5], a silniki 1.4 TDI i 1.9 TDI zastąpione zostały silnikami 1.2 TDI i 1.6 TDI[6].

Škoda Fabia Scout[edytuj | edytuj kod]

Fabia Scout ma podwyższony prześwit o 15 mm oraz plastikowe nakładki na koła[7]. Samochód nie ma napędu 4x4 i niezbyt poradzi sobie w terenie[7]. Auto ma większe felgi (16-calowe)[8]. W standardzie otrzymywało się relingi dachowe, które podnosiły samochód o kolejne 35 mm[9]. Samochód był oferowany również jako hatchback[10]. Konkurentem jest Volkswagen CrossPolo[8]. Cena pakietu Scout (do wersji kombi) wynosiła 7000 zł[7]. Fabię Scout z silnikiem 1.2 TSI wyceniono na 60 950 zł.[7]

Wyposażenie[edytuj | edytuj kod]

  • Classic
  • Style
  • Comfort
  • Scout
  • Active Plus
  • Ambition
  • Ambition Plus
  • Elegance Plus
  • Sport
  • Sportline
  • Monte Carlo
  • RS
  • Greenline

Wersje limitowane:

  • Monnari
  • Race Edition

Silniki[edytuj | edytuj kod]

Silnik Pojemność
skokowa
[cm³]
Typ silnika Moc maksymalna
[KM] (kW) przy obr/min
Maks. moment
obrotowy [Nm]
przy obr/min
Prędkość
maksymalna
[km/h]
Przyśpieszenie
0-100 km/h
[s]
Lata produkcji
Silniki benzynowe:
1.2 HTP 6V 1198 R3 60 (44)/5200 108/3000 155 16,5 2006-2010
1.2 HTP 12V 1198 R3 60 (44)/5200 108/3000 155 16,5 2010-2014
1.2 HTP 12V 1198 R3 70 (51)/5400 112/3000 163 14,9 2007-2014
1.2 TSI 1197 R4 86 (63)/4800 160/1500-3500 177 11,7 2010-2014
1.2 TSI 1197 R4 105 (77)/5000 175/1500-4100 191
DSG: 189
10,1
DSG: 10,2
2010-2014
1.4 MPI 1390 R4 86 (63)/5000 132/3800 175 12,2 2007-2014
1.4 MPI (Chiny) 1390 R4 86 (63)/5000 132/3750 175
automat: 167
12,5
automat: 15
od 2008
1.4 TSI 1390 R4 180 (132)/6200 250/2000-4500 224 7,3 2010-2014
1.6 MPI 1598 R4 105 (77)/5600 153/3800 190
automat: 185
10,4
automat: 11,5
2007-2014
1.6 MPI (Chiny) 1598 R4 105 (77)/5250 155/3750 183
automat: 180
11,0
automat: 12,4
od 2008
Silniki wysokoprężne:
1.2 TDI CR 1199 R3 75 (55)/4200 180/2000 166 14,2 2010-2014
1.2 TDI CR GreenLine 1199 R3 75 (55)/4200 180/2000 172 14,2 2010-2014
1.4 TDI PD 1422 R3 70 (51)/4000 155/1600-2800 163 14,8 2007-2010
1.4 TDI PD DPF 1422 R3 80 (59)/4000 195/2200 172 13,2 2007-2010
1.4 TDI PD DPF GreenLine 1442 R3 80 (59)/4000 195/2200 170 13,2 2008-2010
1.6 TDI CR 1598 R4 75 (55)/4000 195/1500-2000 166 14,1 2010-2014
1.6 TDI CR 1598 R4 90 (66)/4200 230/1500-2500 176 12,3 2010-2014
1.6 TDI CR 1598 R4 105 (77)/4400 250/1500-2500 188 10,9 2010-2014
1.9 TDI PD DPF 1896 R4 105 (77)/4000 240/1900 190 10,8 2007-2010

 

Trzecia generacja[edytuj | edytuj kod]

Škoda Fabia III
Ilustracja
Škoda Fabia III przed liftingiem
Producent Škoda
Projektant Josef Kaban[11]
Zaprezentowany Paris Motor Show 2014
Okres produkcji od 2014
Miejsce produkcji Czechy Mladá Boleslav[12]
Poprzednik Škoda Fabia II
Dane techniczne
Segment B
Typy nadwozia 5-drzwiowy hatchback
5-drzwiowe kombi
Skrzynia biegów 5 i 6-biegowa manualna
7-biegowa półautomatyczna DSG
Napęd przedni
Długość 3992 mm
kombi: 4257 mm
Szerokość 1730 mm
kombi: 1732 mm
Wysokość 1467 mm
kombi: 1488 mm
Rozstaw osi 2470 mm
Masa własna 1055 – 1165 kg
Zbiornik paliwa 45 l
Liczba miejsc 5
Test Euro NCAP 5 gwiazdek
Bagażnik 330 – 1150 l
kombi: 530 – 1395 l
Ładowność 530 kg
Dane dodatkowe
Pokrewne Škoda Rapid
Audi A3
SEAT Ibiza
Volkswagen Polo
Konkurencja Dacia Sandero
Fiat Punto
Ford Fiesta
Nissan Micra
Opel Corsa
Peugeot 208
Renault Clio
Toyota Yaris
 
Škoda Fabia III – tył
 
Škoda Fabia III Kombi
 
Škoda Fabia III po liftingu
 
Škoda Fabia III – tył po liftingu

Škoda Fabia III została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2014 roku.

Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej PQ25, która wykorzystana została m.in. do zbudowania Škody RapidAudi A1Seata Ibiza oraz Volkswagena Polo. Przy okazji zaczerpnięte zostały niektóre elementy z płyty MQB[13]. Wygląd nadwozia wzorowany jest na koncepcyjnym modelu VisionC[11]. Produkcja seryjna pojazdu rozpoczęła się 28 sierpnia 2014 roku[12].

Na początku 2018 roku auto przeszło face lifting. Zmieniony został m.in. pas przedni pojazdu, w którym zastosowane zostały zupełnie nowe reflektory w całości wykonane w technologii LED, a także przemodelowane zostały zderzaki w których wkomponowane zostały światła do jazdy dziennej i atrapa chłodnicy. Przemodelowana została także deska rozdzielcza pojazdu. Do listy wyposażenia dodatkowego dodano m.in. 18-calowe alufelgi, a także system monitorowania martwego pola oraz funkcję wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego[14]. Przy okazji liftingu z oferty silnikowej całkowicie zlikwidowano wersje napędzane silnikiem wysokoprężnym[15].

Wersje wyposażeniowe[edytuj | edytuj kod]

  • Active
  • Ambition
  • Edition – wersja specjalna
  • Monte Carlo
  • Style[16]
  • Black Edition - wersja limitowana
  • Drogowa ŠKODA FABIA R5 - wersja limitowana z silnikiem 1.4 TSI 125KM[17]

W standardowej wersji Active auto zostało wyposażone m.in. w system ABSESPMSR, 6 poduszek powietrznych, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (XDS), wspomaganie kierownicy, regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy, centralny zamek, elektryczne sterowanie szyb przednich, ogrzewanie oraz elektryczne sterowanie lusterek.

Auto w zależności od wersji wyposażyć można m.in. w klimatyzację, radio z 5" ekranem dotykowym, wejściami SD, USB oraz łącznością z Apple, komputer pokładowy, światła przeciwmgłowe, skórzaną kierownicę wielofunkcyjną, 15-calowe alufelgi, reflektory projektorowe ze światłami do jazdy dziennej wykonanymi w technologii LED, przycisk Start&Stop, czujniki parkowania z tyłu pojazdu oraz układ Front Assist (kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania), a także czujnik zmierzchu, podgrzewane fotele przednie i tempomat[18].

Silniki[edytuj | edytuj kod]

Silnik Pojemność
skokowa
[cm³]
Typ silnika Moc maksymalna
[KM] (kW) przy obr/min
Maks. moment
obrotowy [Nm]
przy obr/min
Prędkość
maksymalna
[km/h]
Przyśpieszenie
0-100 km/h
[s]
Lata produkcji
Silniki benzynowe:
1.0 MPI 999 R3 60 (44)/5000-6000 95/3000-4300 160 15,7 od 2014
1.0 MPI 999 R3 75 (55)/6200 95/3000-4300 172 14,7 od 2014
1.6 MPI (poza UE)[19] 1598 R4 90 (66)/4250-6000 155/3800-4000 181 11,1 od 2014
1.6 MPI (poza UE) 1598 R4 110 (81)/5800 155/3800-4000 190 11,0 od 2014
1.2 TSI 1197 R4 90 (66)/4400-5400 160/1400-3500 182 10,9 2014 - 2017
1.2 TSI 1197 R4 110 (81)/4600-5600 175/1400-4000 196 9,4 2014 - 2017
1.0 TSI 999 R3 95 (70)/5000-5500 160/1500-3500 185 10,6 od 2017
1.0 TSI 999 R3 110 (81)/5000-5500 200/2000-3500 196 9,5 od 2017
1.4 TSI (Drogowa ŠKODA FABIA R5) 1395 R4 125 (92)/5000 200/1400-4000 203 8,8 od 2018
Silniki wysokoprężne:
1.4 TDI 1422 R3 90 (66)/3000-3250 230/1750-2500 182 11,1 2014 - 2018
1.4 TDI 1422 R3 105 (77)/3500-3750 250/1750-2500 193 10,1 2014 - 2018

 

Škoda Fabia w sporcie[edytuj | edytuj kod]

 
Škoda Fabia WRC

Škoda Fabia WRC[edytuj | edytuj kod]

 Osobny artykuł: Škoda Fabia WRC.

Škoda Fabia WRC została zbudowana na podstawie modelu Fabia RS i przygotowana do startów w sezonie 2005. W tym roku Fabia WRC zastąpiła Octavię WRC w fabrycznym zespole Škoda Motorsport, za kierownicą zasiadali m.in. Armin Schwarz (Niemcy), Jani Paasonen (Finlandia), Alex Bengue (Francja), Mattias Ekstrom (Szwecja), Jan Kopecký (Czechy), Janne Tuohino (Finlandia), a także Colin McRae (Szkocja). Od roku 2006 Škodą Fabią w rajdach WRC ścigali się wyłącznie zawodnicy reprezentujący prywatne zespoły, między innymi: François Duval (Belgia) i jego piloci Patrick Pivato (Belgia), Jean-François Elst (Belgia) z zespołu First Motosport; Mattias Ekstrom i jego pilot Stefan Bergman (Szwecja); Andreas Aigner (Austria) i Klaus Wicha (Niemcy) z zespołu Red Bull Škoda Team oraz Jan Kopecký i Filip Schovánek (Czechy) z zespołu Kopecky Motorsport.

Škoda Fabia Brisk RS 01 WRC[edytuj | edytuj kod]

Škoda Fabia Brisk RS 01 WRC – bolid rajdowy zbudowany według reguł FIA do wyścigów w grupie J na bazie Škody Fabii przez spółkę Brisk z Tábora zaprezentowany w maju 2007 roku.

Nadwozie pojazdu zbudowano na bazie części seryjnej Fabii i innych samochodów Grupy Volkswagena, dodatkowo wykorzystano jednak elementy wykonane z lekkich stopów. Karoserii nadano jednak oryginalny kształt coupé. Samochód wyposażono w dwulitrowy, turbodoładowany silnik o mocy 500 KM przy 7800 obr./min, czyli o 200 KM więcej niż dopuszcza regulamin klasy WRC. Napęd przenoszony jest za pomocą suchego sprzęgła i sześciostopniowej skrzyni biegów. Pozwala to osiągnąć maksymalną prędkość rzędu 200 km/h i rozpędzić auto do 100 km/h w 2,7 s.

Wymiary:

  • Długość: 4002 mm
  • Szerokość: 1890 mm
  • Wysokość: 1270
  • Masa własna: 1010 kg

 

Škoda Fabia S2000[edytuj | edytuj kod]

 
Škoda Fabia S2000

Koncept S2000, zbudowany na bazie Fabii drugiej generacji, został po raz pierwszy zaprezentowany na 77. Geneva Motor Show w marcu 2007 roku[20]. Model ten, nawiązując do ponad stuletniej historii Škody w świecie sportów motorowych, wskazuje kierunek rozwoju rajdowych pojazdów z Mladá Boleslav. Początkowo planowano debiut samochodu już w roku 2007, jednak prace nad rajdówką opóźniały się.

Pojazd został stworzony zgodnie z najnowszymi obowiązującymi standardami FIA dotyczącymi samochodów klasy Super 2000. Samochód wyposażono w czterocylindrowy dwulitrowy silnik benzynowy o mocy ok. 260 KM; sekwencyjną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, i mechaniczne dyferencjały. Długość Fabii S2000 to 3992 mm, a jej rozstaw osi to 2486 mm. W przeciwieństwie do seryjnej Fabii II model S2000, napęd przenoszony jest na obie osie. Koniecznym wymogiem był także montaż klatki bezpieczeństwa oraz innych elementów typowych dla samochodu rajdowego, a wymaganych przez FIA.

Škoda Fabia R5[edytuj | edytuj kod]

 
Škoda Fabia R5

Samochód rajdowy kategorii RC 2, klasy R5 (WRC2), który został pokazany na Essen Motor Show w roku 2014[21] powstały na bazie trzeciej generacji modelu Fabia[22]. W Rajdowych Mistrzostwach Świata zadebiutowała w sezonie 2015 w Rajdzie Portugalii. Skoda Fabia R5 zastąpiła model zbudowany według specyfikacji Super 2000, tym samym zastępując jedną z najbardziej utytułowanych konstrukcji wyczynowych w całej 112-letniej historii marki[22]

Sprzedaż w Polsce