Pierwsza generacja[edytuj | edytuj kod]

Dodge Viper I
Ilustracja
Dodge Viper I przed liftingiem
Inne nazwy Chrysler Viper
Producent Dodge
Zaprezentowany Listopad 1991
Okres produkcji 1991 – 2002
Miejsce produkcji Stany Zjednoczone Detroit
Następca Dodge Viper II
Dane techniczne
Segment sportowe segmentu D
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
2-drzwiowy roadster
Silniki V10 8,0 l (7998 cm³)
V10 8,4 l (8390 cm³)
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna
Napęd tylny
Długość 4450-4490 mm
Szerokość 1920 mm
Wysokość 1120-1190 mm
Rozstaw osi 2440 mm
Masa własna 1250-1580 kg
Liczba miejsc 2
Dane dodatkowe
Konkurencja Chevrolet Corvette
 
Dodge Viper I - tył
 
Dodge Viper I GTS po liftingu
 
Dodge Viper I GTS - tył po liftingu
 
europejski Chrysler Viper

Dodge Viper I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1991 roku.

Pod koniec lat 80. XX wieku koncern Chrysler rozpoczął prace nad nowym samochodem sportowym marki Dodge, którego premiera odbyła się w 1991 roku[1]. Efektem był model Viper z awangardowym projektem nadwozia autorstwa Toma Gale'a. Charakterystycznymi elementami stałą się aerodynamiczna sylwetka, z wysoko osadzonymi reflektorami w owalnopodobnym kształcie i podobnie uformowane tylne lampy. Ponadto samochód zyskał duże wloty powietrza na krawędzi przednich błotników, a także długą maskę i nisko osadzoną kabiną pasażerską[2].

Lifting[edytuj | edytuj kod]

W 1995 roku Dodge zaprezentował gruntownie zmodernizowanego Vipera pierwszej generacji, który zyskał zmodernizowany wygląd zarówno przedniej, jak i tylnej części nadwozia. Pojawił się większy wlot powietrza w przednim zderzaku, przemodelowane oświetlenie i większe wloty powietrza[3].

Europa[edytuj | edytuj kod]

Wersja po modernizacji z 1995 roku trafiła do sprzedaży także w Europie pod marką Chrysler jako Chrysler Viper, gdzie był oferowany w limitowanych seriach.

Wersje[edytuj | edytuj kod]

  • Viper ACR
  • Viper GT2
  • Viper R/T
  • Viper GTS
  • Viper GTS-R
  • Viper RT10

 

Druga generacja[edytuj | edytuj kod]

Dodge Viper II
Ilustracja
Dodge Viper II przed liftingiem
Inne nazwy Dodge SRT-10
Producent Dodge
Zaprezentowany Styczeń 2002
Okres produkcji 2002 – 2010
Miejsce produkcji Stany Zjednoczone Detroit
Poprzednik Dodge Viper I
Następca Dodge Viper III
Dane techniczne
Segment sportowe segmentu D
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
2-drzwiowy roadster
Silniki V10 8,0 l (7998 cm³)
V10 8,4 l (8390 cm³)
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna
Napęd tylny
Długość 4460 mm
Szerokość 1920-1922 mm
Wysokość 1210-1230 mm
Rozstaw osi 2510 mm
Masa własna 1530-1546 kg
Liczba miejsc 2
Dane dodatkowe
Pokrewne Britsol Fighter
Konkurencja Chevrolet Corvette
 
Dodge Viper II - tył
 
Dodge Viper II GTS
 
Dodge Viper II GTS po liftingu

Dodge Viper II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2002 roku.

W 2002 roku Dodge zaprezentował pierwszą od 11 lat, zupełnie nową drugą generację Vipera. Samochód zbudowano na zmodernizowanej poprzednika, a pod kątem stylistycznym pojawił się ewolucyjny zakres zmian. Nadwozie zyskało bardziej wygładzone proporcje, z podobnym rozmieszczeniem oświetlenia i wlotów powietrza. Ofertę nadwoziową tworzyła zarówno wersja roadster, jak i coupe[4].

Lifting[edytuj | edytuj kod]

W 2007 roku Dodge zaprezentował Vipera po gruntownej modernizacji, w ramach której pojawił się zmodyfikowany i większy wlot powietrza w przednim zderzaku. Ponadto, zmieniono też kształt zderzaków a także zmodyfikowano gamę dostępnych lakierów i wersji specjalnych[5].

Wersje[edytuj | edytuj kod]

  • Viper Competition Coupe
  • Viper DCC
  • Viper SRT10 Coupe ACR
  • Viper SRT10 Coupe ACR-X

Dane techniczne[edytuj | edytuj kod]

Osiągi[6][edytuj | edytuj kod]

  • czas rozpędzania od 0 do 100 km/h - 3,8 s
  • prędkość maksymalna - 325 km/h
  • średnie zużycie paliwa - 19 l/100 km
  • spalanie (miasto) - 26,2-31,4 l/100 km

Silnik[6][edytuj | edytuj kod]

  • liczba cylindrów - 10
  • pojemność skokowa - 8382 cm³
  • moc przy danej liczbie obrotów - 600 KM/ 6000 obr./min
  • moment obrotowy przy danej liczbie obrotów - 760 Nm/ 5600 obr./min
  • średnica cylindra / skok tłoka - 103 / 100,6 mm
  • stopień sprężania - 10,2:1
  • układ rozrządu / liczba zaworów na cylinder - OHV / 2
  • rodzaj zasilania - wtrysk benzynowy
  • liczba biegów - 6
  • skrzynia biegów - manualna Tremec TR6060

Podwozie[edytuj | edytuj kod]

  • rodzaj napędu - układ klasyczny
  • seryjne ogumienie - p: P 275/35 Z R 18 t: P 345/30 Z R 19
  • zawieszenie przednie - wahacz poprzeczny ze sprężyną śrubową
  • zawieszenie tylne - wahacz poprzeczny ze sprężyną śrubową
  • hamulce - tarczowe
  • tarcze - przód / tył - 14-calowe wentylowane
  • zaciski - przód / tył - 4-tłoczkowe
  • wspomaganie kierownicy - standard
  • układ przeciwpoślizgowy ABS - standard

 

Trzecia generacja[edytuj | edytuj kod]

SRT Viper
Dodge Viper III
Ilustracja
Dodge Viper III
Producent SRT
Dodge
Zaprezentowany Kwiecień 2012
Okres produkcji 2012 – 2017
Miejsce produkcji Stany Zjednoczone Detroit
Poprzednik Dodge Viper II
Dane techniczne
Segment sportowe segmentu D
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
Silniki V10 8,4 l
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna
Napęd tylny
Długość 4460 mm
Szerokość 1940 mm
Wysokość 1250 mm
Rozstaw osi 2510 mm
Masa własna 1494-1556 kg
Liczba miejsc 2
Dane dodatkowe
Pokrewne Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
VLF Force 1
Konkurencja Chevrolet Corvette
 
Dodge Viper III - tył
 
Dodge Viper III ACR

Dodge Viper III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2012 roku.

Po dwuletniej przerwie, Dodge powrócił do produkcji Vipera w 2012 roku. Samochód zachował ewolucyjne zmiany w stylistyce i sylwetce, a zarazem jest lżejszy niż poprzednik. Przez pierwszy rok produkcji, samochód był oferowany pod wydzieloną, nowo powstałą marką jako SRT Viper, jednak jesienią 2014 roku zrezygnowano z tego rozwiązania i samochód ponownie stał się Dodge'm Viperem[7].

Samochód napędza ogromny silnik V10 o pojemności 8,4 l i mocy 640 KM. Moc maksymalna jest osiągana przy 6150 obrotach na minutę. Maksymalny moment obrotowy to 810 Nm, który auto osiąga przy 4950 obrotach na minutę.

W 2013 roku producent zapowiedział limitowaną serię TA (Time Attack). Powstać ma 159 egzemplarzy, w sprzedaży pojawią się trzy warianty - pomarańczowy (TA Orange) w liczbie 93 sztuk, czarny (Venom Black) w liczbie 33 sztuk oraz biały (Bright White) również w liczbie 33 egzemplarzy[8].

Produkcja została zakończona w 2017 roku bez przewidzianego następcy[9].

Dane techniczne[edytuj | edytuj kod]

  • pojemność skok.: 8,4 l
  • silnik: V10
  • skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
  • waga: od 1494 do 1556 kg
  • moment obrotowy: 810 Nm @ 4950 RPM
  • moc: 640 KM @ 6150 RPM
  • 0-100 km/h: 3,2 s
  • prędkość maksymalna: 330 km/h