Pierwsza generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
Dodge Ram I |
||
Producent | Dodge | |
Zaprezentowany | Marzec 1981 | |
Okres produkcji | 1981 – 1993 | |
Miejsce produkcji | Warren St. Louis |
|
Poprzednik | Dodge D-Series | |
Następca | Dodge Ram II | |
Dane techniczne | ||
Segment | pickup segmentu F+ | |
Typy nadwozia | 2 i 4-drzwiowy pickup | |
Skrzynia biegów | 3 lub 4-biegowa automatyczna 4 i 5-biegowa manualna |
|
Napęd | tylny / AWD | |
Długość | 4846-5354 mm | |
Szerokość | 2019 mm | |
Wysokość | 1854-1930 mm | |
Rozstaw osi | 2921-3378 mm | |
Liczba miejsc | 2-6 | |
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Chevrolet C/K Ford F-Series |
Dodge Ram I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1981 roku.
Dodge Ram zadebiutował w marcu 1981 roku jako następca dla Dodge D-Series, będąc de facto głęboko zmodernizowanym modelem trzeciej generacji. W stosunku do jego, samochód zyskał inny pas przedni, zmodyfikowany kształt atrapy chłodnicy, a także inne reflektory i wystrój kabiny pasażerskiej. Dodge Ram I dostępny był w kilku wersjach: ze standardową (2-drzwiowa) oraz przedłużoną kabiną (2- lub 4-drzwiowa). Do napędu używane są benzynowe silniki V6, V8, V10 oraz wysokoprężne jednostki Diesla R6 i V8. Moc przenoszona jest na oś tylną lub obie osie poprzez automatyczne bądź manualne skrzynie biegów.
Silniki[edytuj | edytuj kod]
- L6 3.7l Slant-6
- L6 5.9l Diesel
- V6 3.9l LA
- V8 5.2l LA
- V8 5.9l LA
Druga generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
Dodge Ram II |
||
Producent | Dodge | |
Zaprezentowany | Lipiec 1993 | |
Okres produkcji | 1993 – 2002 | |
Miejsce produkcji | Warren St. Louis Saltillo Miasto Meksyk |
|
Poprzednik | Dodge Ram I | |
Następca | Dodge Ram II | |
Dane techniczne | ||
Segment | pickup segmentu F+ | |
Typy nadwozia | 2 i 4-drzwiowy pickup | |
Skrzynia biegów | 4 i 5-biegowa automatyczna 5 i 6-biegowa manualna |
|
Napęd | tylny / AWD | |
Długość | 5184-6200 mm | |
Szerokość | 2014-2375 mm | |
Wysokość | 1834 mm | |
Rozstaw osi | 3015-3929 mm | |
Liczba miejsc | 2-6 | |
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Chevrolet C/K Ford F-Series Nissan Titan Toyota T100 |
Dodge Ram II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1993 roku.
Drugie, zupełnie nowe i zbudowane od podstaw drugie wcielenie Dodge'a Rama zadebiutowało w połowie 1993 roku. Samochód przeszedł gruntowną metamorfozę nie tylko pod kątem wymiarów, ale i wyglądu. Kontorwersje wywołał awangardowy, jak na pierwszą połowę lat 90., wygląd przedniej części nadwozia, która wyróżniała się wyraźnie zaznaczonymi przednimi nadkolami, wąskimi reflektorami, dużym chromowanym grillem i wyeksponowaną maską[1].
Projekt nadwozia, co więcej, był pierwotnie gotowy już w 1988 roku, jednak po raz pierwszy został on odrzucony przez ówczesnego szefa Chryslera, Boba Lutza, który nazwał go "zbyt konwencjonalnym", a kolejne kształty modelu nie spotkały się z akceptacją zarządu Dodge'a w 1991 roku. Ostateczne kształty samochodu powstały zatem w ciągu dwóch lat[2].
W 1994 roku samochód zdobył tytuł North American Truck of the Year[3].
Silniki[edytuj | edytuj kod]
- L6 5.9l Diesel
- V6 3.9l Magnum
- V8 5.2l Magnum
- V8 5.9l Magnum
- V10 8.0l Magnum
Trzecia generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
Dodge Ram III przed liftingiem |
||
Producent | Dodge | |
Zaprezentowany | Lipiec 2001 | |
Okres produkcji | 2001 – 2009 | |
Miejsce produkcji | Warren St. Louis Saltillo Meksyk |
|
Poprzednik | Dodge Ram II | |
Następca | Dodge Ram IV | |
Dane techniczne | ||
Segment | pickup segmentu F+ | |
Typy nadwozia | 2 i 4-drzwiowy pickup | |
Skrzynia biegów | 4, 5 i 6-biegowa automatyczna 5 i 6-biegowa manualna |
|
Napęd | tylny / AWD | |
Długość | 5276-7496 mm | |
Szerokość | 2019-2438 mm | |
Wysokość | 1923–2052 mm | |
Rozstaw osi | 3061-4077 mm | |
Liczba miejsc | 2-6 | |
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Chevrolet Silverado Ford F-Series Nissan Titan Toyota Tundra |
Dodge Ram III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2001 roku.
Trzecia generacja Rama, choć pod kątem stylistycznym w dużym stopniu odtworzyła koncepcje i proporcje nadwozia znane z poprzednika, była zbudowanym od podstaw zupełnie nowym samochodem. Pojazd miał swoją premierę latem 2001 roku podczas wystawy samochodowej w Chicago[4]. Podobnie jak w przypadku drugiej generacji, oferta składała się z kilkunastu odmian nadwoziowych różniących się długością i wysokością nadwozia, a także rozstawem osi i masą całkowitą.
Lifting[edytuj | edytuj kod]
W maju 2005 roku Dodge przedstawił gruntownie zmodernizowanego Rama III, w ramach którego radykalnie zmieniono wygląd przedniej części nadwozia, odrzucając koncepcję zapoczątkowaną jeszcze przez poprzednika w 1993 roku. Pojawiły się większe i masywniejsze reflektory, a także większa atrapa chłodnicy i przemodelowane zderzaki[5].
Ram SRT-10[edytuj | edytuj kod]
W 2004 roku przedstawiono sportową odmianę Dodge Ram SRT-10, którą wytwarzano do 2006 roku. Do napędu użyto pochodzącego z samochodu Dodge Viper silnika V10 o pojemności 8,3 l[6]. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 6-biegową manualną bądź 4-biegową automatyczną skrzynię biegów.
Silniki[edytuj | edytuj kod]
- L6 5.9l Diesel
- L6 6.7l Diesel
- V6 3.7l Magnum
- V8 4.7l Magnum
- V8 5.7l Hemi
- V8 5.9l Magnum
- V10 7.3l Magnum
- V10 8.3l Viper
Dane techniczne (Ram SRT10)[edytuj | edytuj kod]
- V10 8,3 l (8285 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
- Układ zasilania: wtrysk
- Średnica cylindra × skok tłoka: 102,4 mm x 100,6 mm
- Stopień sprężania: 9,6:1
- Moc maksymalna: 517 KM (380 kW) przy 5600 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 712 N•m przy 4200 obr./min
- Maksymalna prędkość obrotowa silnika: 6000 obr./min
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,9 s (Regular Cab) / 5,6 s (Crew Cab)[7][8]
- Czas przejazdu pierwszych 400 m: 13,6 s (Regular Cab) / 14,2 s (Crew Cab)
- Prędkość maksymalna: 246 km/h (Regular Cab) / 237 km/h (Crew Cab)
Czwarta generacja[edytuj | edytuj kod]
|
||
Dodge Ram IV |
||
Producent | Dodge | |
Zaprezentowany | Styczeń 2008 | |
Okres produkcji | 2008 – 2010 | |
Miejsce produkcji | Warren Saltillo |
|
Poprzednik | Dodge Ram III | |
Następca | Ram Pickup | |
Dane techniczne | ||
Segment | pickup segmentu F+ | |
Typy nadwozia | 2 i 4-drzwiowy pickup | |
Skrzynia biegów | 4, 5 i 6-biegowa automatyczna | |
Napęd | tylny / AWD | |
Długość | 5310-7290 mm | |
Szerokość | 2010-2017 mm | |
Wysokość | 1500-3500 mm | |
Rozstaw osi | 3670-5110 mm | |
Liczba miejsc | 2-6 | |
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Chevrolet Silverado Ford F-Series Nissan Titan Toyota Tundra |
Dodge Ram IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 2008 roku.
Nowe, czwarte i zarazem ostatnie w historii wcielenie Rama pod marką Dodge zostało zaprezentowane w styczniu 2008 roku na Detroit Auto Show. Samochód utrzymał ewolucyjny kierunek zmian, zachowując charakterystyczne proporcje nadwozia na czele z pasem przednim z wyeksponowanymi nadkolami i dużymi reflektorami[9].
Zmiana nazwy[edytuj | edytuj kod]
W 2010 roku ówczesny koncern Chrysler, do którego należał Dodge, podjął decyzję u utworzeniu nowej marki Ram Trucks, która powstała w ramach wydzielenia pickupów i samochodów dostawczych z oferty Dodge. W ten sposób, Dodge Ram IV po dwóch latach produkcji został przemianowany na model Ram Pickup[10]. Podstawowy model znany jest odtąd pod nazwą Ram 1500, a ciężarowe i większe warianty znane są odpowiednio pod nazwami Ram 2500 i Ram 3500. Pomimo prezentacji w międzyczasie nowego wcielenia w 2018 roku, samochód dalej jest produkowany pod nazwą Ram 1500 Classic[11].
Silniki[edytuj | edytuj kod]
- L6 6.7l Turbo-Diesel
- V6 3.0l Eco-Diesel
- V6 3.6l Pentastar
- V6 3.7l PowerTech
- V8 4.7l
- V8 5.7l Hemi
- V8 6.4l Hemi