Pierwsza generacja[edytuj | edytuj kod]

Dodge Ram I
Ilustracja
Dodge Ram I
Producent Dodge
Zaprezentowany Marzec 1981
Okres produkcji 1981 – 1993
Miejsce produkcji Stany Zjednoczone Warren
Stany Zjednoczone St. Louis
Poprzednik Dodge D-Series
Następca Dodge Ram II
Dane techniczne
Segment pickup segmentu F+
Typy nadwozia 2 i 4-drzwiowy pickup
Skrzynia biegów 3 lub 4-biegowa automatyczna
4 i 5-biegowa manualna
Napęd tylny / AWD
Długość 4846-5354 mm
Szerokość 2019 mm
Wysokość 1854-1930 mm
Rozstaw osi 2921-3378 mm
Liczba miejsc 2-6
Dane dodatkowe
Konkurencja Chevrolet C/K
Ford F-Series
 
Dodge Ram I - tył
 
Dodge Ram I Crew Cab

Dodge Ram I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1981 roku.

Dodge Ram zadebiutował w marcu 1981 roku jako następca dla Dodge D-Series, będąc de facto głęboko zmodernizowanym modelem trzeciej generacji. W stosunku do jego, samochód zyskał inny pas przedni, zmodyfikowany kształt atrapy chłodnicy, a także inne reflektory i wystrój kabiny pasażerskiej. Dodge Ram I dostępny był w kilku wersjach: ze standardową (2-drzwiowa) oraz przedłużoną kabiną (2- lub 4-drzwiowa). Do napędu używane są benzynowe silniki V6V8V10 oraz wysokoprężne jednostki Diesla R6 i V8. Moc przenoszona jest na oś tylną lub obie osie poprzez automatyczne bądź manualne skrzynie biegów.

Silniki[edytuj | edytuj kod]

  • L6 3.7l Slant-6
  • L6 5.9l Diesel
  • V6 3.9l LA
  • V8 5.2l LA
  • V8 5.9l LA

 

Druga generacja[edytuj | edytuj kod]

Dodge Ram II
Ilustracja
Dodge Ram II
Producent Dodge
Zaprezentowany Lipiec 1993
Okres produkcji 1993 – 2002
Miejsce produkcji Stany Zjednoczone Warren
Stany Zjednoczone St. Louis
Meksyk Saltillo
Meksyk Miasto Meksyk
Poprzednik Dodge Ram I
Następca Dodge Ram II
Dane techniczne
Segment pickup segmentu F+
Typy nadwozia 2 i 4-drzwiowy pickup
Skrzynia biegów 4 i 5-biegowa automatyczna
5 i 6-biegowa manualna
Napęd tylny / AWD
Długość 5184-6200 mm
Szerokość 2014-2375 mm
Wysokość 1834 mm
Rozstaw osi 3015-3929 mm
Liczba miejsc 2-6
Dane dodatkowe
Konkurencja Chevrolet C/K
Ford F-Series
Nissan Titan
Toyota T100
 
Dodge Ram II - tył
 
Dodge Ram I Single Cab

Dodge Ram II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1993 roku.

Drugie, zupełnie nowe i zbudowane od podstaw drugie wcielenie Dodge'a Rama zadebiutowało w połowie 1993 roku. Samochód przeszedł gruntowną metamorfozę nie tylko pod kątem wymiarów, ale i wyglądu. Kontorwersje wywołał awangardowy, jak na pierwszą połowę lat 90., wygląd przedniej części nadwozia, która wyróżniała się wyraźnie zaznaczonymi przednimi nadkolami, wąskimi reflektorami, dużym chromowanym grillem i wyeksponowaną maską[1].

Projekt nadwozia, co więcej, był pierwotnie gotowy już w 1988 roku, jednak po raz pierwszy został on odrzucony przez ówczesnego szefa Chryslera, Boba Lutza, który nazwał go "zbyt konwencjonalnym", a kolejne kształty modelu nie spotkały się z akceptacją zarządu Dodge'a w 1991 roku. Ostateczne kształty samochodu powstały zatem w ciągu dwóch lat[2].

W 1994 roku samochód zdobył tytuł North American Truck of the Year[3].

Silniki[edytuj | edytuj kod]

  • L6 5.9l Diesel
  • V6 3.9l Magnum
  • V8 5.2l Magnum
  • V8 5.9l Magnum
  • V10 8.0l Magnum

 

Trzecia generacja[edytuj | edytuj kod]

Dodge Ram III
Ilustracja
Dodge Ram III przed liftingiem
Producent Dodge
Zaprezentowany Lipiec 2001
Okres produkcji 2001 – 2009
Miejsce produkcji Stany Zjednoczone Warren
Stany Zjednoczone St. Louis
Meksyk Saltillo
Meksyk Meksyk
Poprzednik Dodge Ram II
Następca Dodge Ram IV
Dane techniczne
Segment pickup segmentu F+
Typy nadwozia 2 i 4-drzwiowy pickup
Skrzynia biegów 4, 5 i 6-biegowa automatyczna
5 i 6-biegowa manualna
Napęd tylny / AWD
Długość 5276-7496 mm
Szerokość 2019-2438 mm
Wysokość 1923–2052 mm
Rozstaw osi 3061-4077 mm
Liczba miejsc 2-6
Dane dodatkowe
Konkurencja Chevrolet Silverado
Ford F-Series
Nissan Titan
Toyota Tundra
 
Dodge Ram III - tył
 
Dodge Ram III po liftingu
 
Dodge Ram III SRT-10

Dodge Ram III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2001 roku.

Trzecia generacja Rama, choć pod kątem stylistycznym w dużym stopniu odtworzyła koncepcje i proporcje nadwozia znane z poprzednika, była zbudowanym od podstaw zupełnie nowym samochodem. Pojazd miał swoją premierę latem 2001 roku podczas wystawy samochodowej w Chicago[4]. Podobnie jak w przypadku drugiej generacji, oferta składała się z kilkunastu odmian nadwoziowych różniących się długością i wysokością nadwozia, a także rozstawem osi i masą całkowitą.

Lifting[edytuj | edytuj kod]

W maju 2005 roku Dodge przedstawił gruntownie zmodernizowanego Rama III, w ramach którego radykalnie zmieniono wygląd przedniej części nadwozia, odrzucając koncepcję zapoczątkowaną jeszcze przez poprzednika w 1993 roku. Pojawiły się większe i masywniejsze reflektory, a także większa atrapa chłodnicy i przemodelowane zderzaki[5].

Ram SRT-10[edytuj | edytuj kod]

W 2004 roku przedstawiono sportową odmianę Dodge Ram SRT-10, którą wytwarzano do 2006 roku. Do napędu użyto pochodzącego z samochodu Dodge Viper silnika V10 o pojemności 8,3 l[6]. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 6-biegową manualną bądź 4-biegową automatyczną skrzynię biegów.

Silniki[edytuj | edytuj kod]

  • L6 5.9l Diesel
  • L6 6.7l Diesel
  • V6 3.7l Magnum
  • V8 4.7l Magnum
  • V8 5.7l Hemi
  • V8 5.9l Magnum
  • V10 7.3l Magnum
  • V10 8.3l Viper

Dane techniczne (Ram SRT10)[edytuj | edytuj kod]

  • V10 8,3 l (8285 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
  • Układ zasilania: wtrysk
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 102,4 mm x 100,6 mm
  • Stopień sprężania: 9,6:1
  • Moc maksymalna: 517 KM (380 kW) przy 5600 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 712 N•m przy 4200 obr./min
  • Maksymalna prędkość obrotowa silnika: 6000 obr./min
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,9 s (Regular Cab) / 5,6 s (Crew Cab)[7][8]
  • Czas przejazdu pierwszych 400 m: 13,6 s (Regular Cab) / 14,2 s (Crew Cab)
  • Prędkość maksymalna: 246 km/h (Regular Cab) / 237 km/h (Crew Cab)

 

Czwarta generacja[edytuj | edytuj kod]

Dodge Ram IV
Ilustracja
Dodge Ram IV
Producent Dodge
Zaprezentowany Styczeń 2008
Okres produkcji 2008 – 2010
Miejsce produkcji Stany Zjednoczone Warren
Meksyk Saltillo
Poprzednik Dodge Ram III
Następca Ram Pickup
Dane techniczne
Segment pickup segmentu F+
Typy nadwozia 2 i 4-drzwiowy pickup
Skrzynia biegów 4, 5 i 6-biegowa automatyczna
Napęd tylny / AWD
Długość 5310-7290 mm
Szerokość 2010-2017 mm
Wysokość 1500-3500 mm
Rozstaw osi 3670-5110 mm
Liczba miejsc 2-6
Dane dodatkowe
Konkurencja Chevrolet Silverado
Ford F-Series
Nissan Titan
Toyota Tundra
 
Dodge Ram IV - tył
 
Ram 1500

Dodge Ram IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 2008 roku.

Nowe, czwarte i zarazem ostatnie w historii wcielenie Rama pod marką Dodge zostało zaprezentowane w styczniu 2008 roku na Detroit Auto Show. Samochód utrzymał ewolucyjny kierunek zmian, zachowując charakterystyczne proporcje nadwozia na czele z pasem przednim z wyeksponowanymi nadkolami i dużymi reflektorami[9].

Zmiana nazwy[edytuj | edytuj kod]

W 2010 roku ówczesny koncern Chrysler, do którego należał Dodge, podjął decyzję u utworzeniu nowej marki Ram Trucks, która powstała w ramach wydzielenia pickupów i samochodów dostawczych z oferty Dodge. W ten sposób, Dodge Ram IV po dwóch latach produkcji został przemianowany na model Ram Pickup[10]. Podstawowy model znany jest odtąd pod nazwą Ram 1500, a ciężarowe i większe warianty znane są odpowiednio pod nazwami Ram 2500 i Ram 3500. Pomimo prezentacji w międzyczasie nowego wcielenia w 2018 roku, samochód dalej jest produkowany pod nazwą Ram 1500 Classic[11].

Silniki[edytuj | edytuj kod]

  • L6 6.7l Turbo-Diesel
  • V6 3.0l Eco-Diesel
  • V6 3.6l Pentastar
  • V6 3.7l PowerTech
  • V8 4.7l
  • V8 5.7l Hemi
  • V8 6.4l Hemi